Intuiția – al 6-lea simț pentru un manager de succes?
Intuiția – Al șaselea simț al managerului de succes?
Se spune că inima are rațiunea ei și aceasta este și motivația pentru care toți ne sfătuiesc să facem alegerile cu sufletul și nu cu rațiunea. Dar dacă este vorba de intuiție?
Studiu: Percepția intuiției ca o abilitate ce poate fi antrenată, mai ales în management
Intuiția este un proces pe care unii îl consideră percepție extrasenzorială când de fapt este o abilitate care se antrenează în timp.
Klein și Kahneman au studiat domeniul intuiției cape o enigmă ce trebuie să fie decodificată cu instrumente adecvate.
Atunci când suntem puși în fața luării unei decizii, fie că suntem factori decizionali sau pur si simplu indivizi, se activează acel cadru de referință personal pe care noi îl deținem cu toții.
Astfel că o situație care oferă anumite indicii care pot fi indicatori de piață, evoluție a vânzărilor sau posibilitatea unei investiții, managerul poate să își contureze o decizie pe baza experiențelor anterioare și creează acel cadru. Dacă este suficient de experimentat nu va lua o decizie rapidă pe bază unor euristici pentru că acesta trebuie să știe că riscul de a exista biasuri este mare. Astfel că, managerul dacă este precaut și nu și-a antrenat inuiția la un nivel ridicat, trebuie să se întoarcă la indicii de fiecare dată până când cpnsideră că analiza este completă și abia apoi poate să acționeze în direcția unei decizii potrivite.
Rolul experienței și precauției în luarea deciziilor bazate pe intuiția în management
Realitatea oferă situații destul de diverse și numai un detaliu de rafinament poate schimba o situație dintr-un eșec, într-un real succes.
De cele mai multe ori, timpul nu este suficient, informația nu este disponibilă sau este în exces, sau pur și simplu nu merită efortul, managerii apelează foarte frecvent la intuițiile inspirate de experiență. Euristicile apar în mod frecvent din cauza lipsei de timp și situațiile când în locul unor calcule și analize formale sunt preferate unele scheme simple și rapide de rezolvare a problemelor. De cele mai multe ori acestea dau rezultate suficient de bune, însă uneori generează erorile sistematice numite biasuri. Într-o negociere este foarte importantă suma de la care se pornește (euristica ancorării), iar ”ancora”’ este uneori la fel de importantă precum valoarea obiectului negocierii și poate produce distorsiuni majore ale percepției privind prețul corect al bunului sau serviciului (diferența dintre prețul corect și prețul obținut este ‘biasul ancorării’). Există aproximativ 200 de astfel de erori documentate în literatura de specialitate, dar cele mai multe dintre ele rămân necunoscute pentru că se întâmplă în nonconștient.
Inevitabilitatea intuiției în luarea deciziilor
Chiar dacă managerii au simțit la un moment dat, fără a putea explica convingător de ce consideră o anumită decizie ca fiind corectă sau că o investiție va aduce profit sau că un angajat se va dovedi valoros sunt doar situații bazate pe o intuiție antrenată. Intuiția este însă un fel de ”cutie neagră” despre care nu știm cum funcționează, dar de la care așteptăm rezultate extraordinare. Starea aceasta de fapt trebuie să se schimbe. Au fost acordate două premii Nobel (Kahneman, 2002; Thaler, 2017) pentru studii care au vizat aplicații ale intuiției, iar comunitatea de business din România trebuie să fie la curent cu ultimele descoperiri din acest domeniu.
Necesitatea de a înțelege funcționarea intuiției
În 1982, Kahneman și Tverski au identificat trei direcții de reflecție pentru cercetarea studierea intuițiilor statistice: distincția dintre erorile de aplicare și erorile de înțelegere, limitele metodei întrebare-răspuns, utilizată de obicei în studiul judecății umane, și rolul explicațiilor pozitive și negative date euristicii.
Recunoașterea și înțelegerea luării deciziilor manageriale pe bază de intuiție poate fi un instrument puternic la îndemâna unui manager de succes și totul devine mai ușor atunci când suntem ghidați de cei care iau decizii corecte, devenind modele pentru alți angajați iar firma ajunge să meargă în direcția favorabilă.
Autor Ivona Rapan – Senior Trainer Dynamic Learning
Fotocredit: www.pexels.com