Recrutarea – pentru recruiter și candidat – în detaliu
În experiența mea de peste 20 de ani în domeniul recrutării, am fost deopotrivă „de ambele părți ale mesei”. Adică, am fost atât în rol de Recruiter/Manager Recrutare, dar și în rol de Career Coach pentru cei care își doreau o schimbare de job. Prin urmare, haideți în continuare să privim recrutarea pentru recruiter și candidat așa cum este ea, cu argumentele unice!
Astfel, în ambele situații, prin prisma experienței relevante, am trăit, văzut și auzit nenumărate aspecte, atât pozitive, cât și negative referitoare la practici, strategii, abordări practicate de fiecare reprezentant al uneia sau alteia dintre părți. Iar în ceea ce urmează, m-am gândit să mă refer la una singură pentru fiecare dintre cele doua ipostaze. Și anume, la una negativă, care încurcă, blochează, induce în eroare sau impactează neplăcut pe reprezentanții celei de-a doua părți.
Cum este recrutarea pentru recruiter și candidat: perspectiva recruiterului
Și hai să începem cu ceea ce deranjează pe oamenii din HR. Aici ar fi foarte multe de spus, însă eu mă voi referi doar la aceea care deranjează cel mai mult: neseriozitatea potențialilor candidați. Și fiindcă termenul de „neseriozitate” este vast, voi restrânge doar la 2 aspecte:
- neprezentarea la interviu: chiar dacă a și confirmat cu 24 h înainte, fără să mai anunțe, stai și aștepți minute în șir… pentru ca mai apoi să suni și să nu ți se răspundă… sau să ți se dea niște motive total inventate.
- lipsa de sinceritate: atât în CV, cât și în interviu. Este extrem de frustrant să te bazezi pe datele din CV sau pe cele declarate chiar în interviu și să constați, verificând, că nu sunt reale…!
Eu însămi am avut sute de situații de genurile acestea. Îmi făceam cu grijă programul, îmi rezervam timp suficient pentru fiecare candidat programat la interviu, făceam pre-screening-uri la telefon, confirmam și reconfirmam și… tot surprize! Neplăcute, mă refer.
Ce este de făcut? Păi, de-a lungul timpului am implementat tot felul de soluții. Prima și cea mai importantă (pentru sănătatea emoțională) a fost aceea de a lua lucrurile așa cum sunt, fără așteptări prea mari. Referitor la neprezentarea la interviu, da, oamenii în goana lor nebună prin viață, vrând sau nevrând, își mai dau programul peste cap – adică există și un mic procent de oameni care pur și simplu nu mai au cum să ajungă la un interviu din motive întemeiate. Dar asta tot nu scuză faptul că nu anunță acest lucru.
Iar referitor la neadevărurile de prin CV-uri sau din interviu, aici soluția a fost pre-screening-ul cât mai detaliat și exact, teste de abilități sau chiar de personalitate și verificarea „la sânge” a tuturor informațiilor.
Cum este recrutarea pentru recruiter și candidat: perspectiva candidatului
Acum, hai să trecem și în „tabăra adversă”, cea a potențialilor candidați, adică a oamenilor care își trimit CV-ul și candidează pentru o poziție. Și aici am auzit diverse nemulțumiri, însă definitiv cea mai frecventă, dar și cea mai frustrantă este legată de lipsa de feedback în urma interviului susținut.
Chiar în prezent sunt în program de Career Coaching cu o doamnă pe poziție de Manager care își caută un nou rol și de mai bine de 5 luni merge la inteviuri, însă extrem de rar primește fără intervenții suplimentare (explic imediat) un feedback de vreun fel: că nu e potrivită, că nu se încadrează, că au angajat pe altcineva, că încă este în derulare procesul de recrutare sau nu, etc., orice.
„Intervențiile suplimentare” de care spuneam se referă la o soluție pe care eu i-am dat-o și anume să revină ea cu solicitarea unui feedback. Pe e-mail, pe whatsapp, pe telefon – una sau mai multe din aceste variante, prin care să ceară detalii referitoare la statusul recrutării. Evident, chiar si așa, nu primește răspunsurile solicitate sau se trezește cu tot felul de amânări care iar se soldează cu lipsa unui răspuns.
Și pentru că aceasta este soluția pe care i-am sugerat-o candidatei, mă gândesc să vin cu o soluție și pentru oamenii de HR. Tot inspirată din propriile mele practici de Manager Recrutare. La momentul respectiv (se întâmpla acum mai bine de 15 ani) am creat pentru echipa mea de recruiteri un KPI referitor la transmiterea feedback-ului către candidații intervievați. Și chiar mai mult decât atât, pentru a-i ajuta cât se poate de mult, am creat si câteva draft-uri de răspuns în care doar trebuia să mai adauge detaliile proiectului și candidatului respectiv. Erau draft-uri de respingere (a candidatului) sau de prelungire a procesului de recrutare, cu explicații obiective și concrete.
Deci iată că, indiferent că ne referim la aspecte de care se lovesc recruiterii ori aspecte de care se lovesc candidații, soluții, dar și excepții există și vor exista întotdeauna. Recrutarea – pentru recruiter și candidat deopotrivă – înseamnă oportunitatea de a anticipa și adresa provocări. Însă, așa cum îmi place mie să spun, nimic nu este întâmplător și din toate putem învăța. Fie că suntem recruiteri, fie că suntem candidați. Iar aceste lucruri despre care v-am povestit, sper să vă ajute!
Autor Loredana Bădileanu (Vlădăreanu), Senior Trainer și Coach Dynamic Learning
Fotocredit: https://freepik.com