
Financial Licence for your business
De ce sunt respinse proiectele și planurile de bugetare departamentală în cadrul sedințelor anuale ale companiei?
Pentru că autorii lor nu le fundamentează financiar și nu le susțin corespunzător – nu vorbesc limbajul cifrelor când prezintă planul întocmit de ei în board meeting.
IMPORTANT! Privește planul de buget din perspectiva KPI-urilor board-ului!
Asta înseamnă să vorbești limbajul cifrelor: cash flow, PNL (cont de profit și pierdere), capital circulant, EBIT, EBITDA, capital angajat, provizioane, amortizare, depreciere…
Ți s-a întâmplat să fi fost personal într-una din situațiile de mai jos? Ori ai discutat cu apropiați cărora li s-a întâmplat acest lucru? Dacă da, atunci subiectele ce le aducem în discuție în rândurile următoare ar putea fi o informație interesantă și importantă.
1. Unui antreprenor cu un business în expansiune banca i-a închis linia de credit și nu înțelegea de ce, întrucât el consideră că afacerea lui merge bine, vânzările fiind mai mari decât anul anterior.
2. Cel mai performant vânzător din echipă a fost promovat ca manager de vânzări. După 6 luni de la numirea în funcția de conducere, CEO l-a convocat într-o sedință în care i-a expus nemulțumirea legată de performanța financiară a departamentului condus de el. Nu înțelegea de ce, întrucât volumul vânzărilor era superior target-ului.
3. Un manager de HR era nemulțumit că în fiecare an i se respingeau propunerile de buget, cu toate că strategiile de dezvoltare de personal erau bine definite, plecând de la nevoia inițială de instruire, dorința de instruire a angajaților și diferența de performanță.
Cele trei exemple, deși par diferite, au în comun un singur lucru: lipsa pregătirii și a înțelegerii principalilor indicatori de performanță economico-financiară pe care îi au în vedere instituțiile financiare, acționarii companiilor, managementul de top. Este vorba de limbajul cifrelor pe care, daca îl cunoști, poți câștiga, dacă nu îl cunoști, poți pierde.
Poziția de manager presupune înțelegerea și gestionarea capitalului uman (dpdv al structurii și culturii organizaționale), a proceselor și procedurilor de lucru dar și a perspectivei financiare și a profitabilității, în context economic la nivel de ramură și economie. Managerul trebuie să aibă așadar o perspectivă si o înțelegere atât la nivel micro, cât și la nivel macro a companiei.
Foarte mulți manageri sunt descurajați,în tentativa lor de a înțelege instrumemtele și rapoartele financiare, datorită jargon-ului folosit de contabili.
Să ne imaginăm compania ca o un automobil:
Vânzările reprezintă motorul
Logistica – sistemul de transmisie
Marketingul – confortul interior
HR-ul, Departamentul financiar și controlling – sistemele de siguranță (air-bag, ABS, ESP),
Departamentul R&D – computer de bord.
Pentru a înțelege ce este important dpdv bugetare financiară și cum este condusă o companie, este util a privi lucrurile din scaunul șoferului, căci ai putea să te afli chir tu, managerul unui department sau tânăr antreprenor, în situația de a lua aceste decizii.
Ce ai în față? Sistemul de navigație care reprezintă strategia companiei (Construire strategie) și bordul mașinii cu instrumentele de conducere.
Gândește-te că, în funcție de ce-ți indică tabloul de bord (ceasuri, becuri), aceștia reprezentând indicatorii economico-financiari, tu iei decizii în ceea ce privește directia în care te îndrepți, traseul, viteza, atât pe termen scurt dar și cu efect pe termen mediu și lung.
Obține Finance Licence-ul companiei tale sau al companiei în care lucrezi! Lasă cifrele să-ți vorbească, ascultă povestea lor! Discutăm despre aceastea și restul subiectelor în cadrul cursului Finanțe pentru manageri, parte din programul Next Level Management destinat dezvoltării competențelor de management care vor putea fi transmise imediat la job.
Autor Adrian Veselu – Senior Trainer și Consultant Dynamic Learning
Foto credit www.pexels.com