
Valorile ca resursă esențială în viață și management
Majoritatea companiilor afișează cu mândrie pe site, în prezentări sau în oferte, lista lor de valori considerând ca acest lucru le poziționeaza mai sus, creează credibilitate și motivează potențialii clienți în deciziile lor. Există valori în management. În realitate, însă, lucrul acesta se întâmplă foarte rar pentru că de multe ori angajații sau clienții au tot auzit despre valori, dar nu le-au și văzut/constatat în interacțiunea concretă, reală.
De ce se întâmplă acest lucru?
Pentru că misiunea, viziunea și valorile sunt, în general, stabilite la nivel de headquarter si nu întotdeauna sunt cascadate corect și eficient către capitalul uman al companiei. Pentru ca acele valori să aibă autenticitate, ele trebuie să se regăsescă în personalitatea fiecărui angajat. Iar acest lucru treuie să înceapă o dată cu procesul de recrutare.
Din expriența mea de peste 15 ani de HR Consultant, Recruitment Manager și Trainer pe Abilităși de Recrutare și Selecție, pot spune că extrem de rar am întâlnit companii care să specifice si ce valori își doresc să aibă candidații potențiali. Majoritatea puneau accent pe experiența în domeniu/industrie/poziție și pe competențe. Însă, adevărata diferență o fac valorile pe care o persoană le are. Și aceasta deoarece valorile sunt pârghiile sau driverii comportamentului uman, alături de frica/teama că aceste valori nu-i vor fi respectate sau nu va putea să le manifeste.
Cum definim valorile în management și viață?
De exemplu, dacă eu am ca valoare adevărul, voi căuta adevărul, nu voi tolera un mediu în care această valoare este compromisă. Sau chiar dacă voi tolera un timp, productivitatea mea va scădea foarte mult până la demotivare totală. Totodată, dacă în experiența mea anterioară am avut situații în care adevărul nu s-a manifestat, poate să se nască în mine teama că voi fi mințit, înșelat și pot deveni foarte suspicios, neîncrezător în oameni, temător în a mă exprima și comporta așa cum sunt. Iar toate acestea se vor reflecta și în nivelul de performanță.
Valorile nu sunt ceva ce manifestăm ocazional, așa, din când în când. Ele stau în spatele oricărei alegeri pe care o facem, oricărui comportament sau acțiune ori decizie. Și poți verifica acest lucru foarte simplu. Poti să te gândești la orice decizie pe care ai luat-o de-a lungul vietii tale. Întreabă-te acum: ce mi-am dorit să obțin prin acea decizie? Sau, partea negativă: ce mi-a fost teamă că nu voi obține/primi? Răspunsul îl reprezintă exact una dintre valorile tale, astfel:
– Vreau/ am decis să nu mai stau peste program la birou.
– Ce anume îți dorești să obții prin această decizie?
– Să am mai mult timp pentru familie.
Deci, valoarea aici este familia. Sau:
– Am decis să îmi schimb jobul.
– Ce îți este teamă că nu vei obține dacă nu îți vei schimba jobul? / De ce vrei să îți schimbi jobul?
– Nu sunt apreciat.
Deci, valoarea aici este respectul.
Așadar, este foarte important ca în procesul de recrutare să se țină cu mult mai mult cont de evaluarea și identificarea valorilor unei persoane. Și există tehnici, instrumente, teste care pot să facă acest lucru.
Însă, în cazul în care deja există angajați care poate că nu au anumite valori importante în companie, lucrurile nu sunt total pierdute pentru că există și metode de educare și dezvoltare a valorilor.
Cum ne descoperim valorile în management și în viață?
Prima și cea mai simplă și ușor de abordat este trainingul. De exemplu, dacă un angajat nu răspunde la timp clienților, deci nu are dezvoltată valoarea ”punctualitate”, îl putem trimite la un training de Time Management.
Dacă nu vorbește politicos sau diplomat cu colegii sau clienții, adică nu are dezvoltată valoarea ”respect”, îl trimitem la un curs de Customer Care sau de comunicare.
Dacă este o persoană care creează sau întreține conflicte, ceea ce înseamnă că nu are dezvoltate una sau mai multe dintre valorile: ”comunicare”, ”colaborare”, ”asertivitate”, ”cooperare”, ”diplomatie”, ”armonie” etc. și atunci îl putem trimite la un curs de Conflict Management.
Dacă echipa unui manager nu este performantă, oamenii se plâng sau sunt demotivați, este foarte posibil ca respectivul manager să nu aibă dezvoltate anumite valori. Valori cum ar fi: ”comunicare”, ”încredere în ceilalți”, ”respect”, ”asertivitate”, ”seriozitate”, ”răbdare”, ”dreptate” etc. În acest caz, foarte eficient ar fi un curs de Leadership, la un program asemănator MBA, cu accent pe mai multe aspecte sau chiar la un curs de Coaching pentru Manageri.
Și exemplele pot continua pentru orice valoare sau provocare apare. Pentru că, repet, în spatele fiecarei astfel de situații există cu siguranță o valoare în dezechilibru. Ceea ce înseamnă că o valoare pe care persoană nu pare dezvoltată sau pe care o manifestă în exces. Încrederea în sine manifestată în exces duce la aroganță, deci și pentru astfel de comportamente există traininguri adecvate prin care persoana să conștientizeze și apoi să modeleze respectiva caracteristică.
Cum eliminăm blocajele?
Deși trainingul este important în educarea/dezvoltarea valorilor, de multe ori nu este suficient. Trainingul, chiar dacă prezintă multe informații, nu are același impact asupra tuturor participanților. Iar acest lucru se întâmplă deoarece fiecare dintre noi avem propriile filtre de a selecta sau accepta și implementa informațiile noi. Unele dintre aceste filtre constau și în convingeri limitative, prejudecăți sau temeri. De exemplu, poți merge la un training despre delegare, în care să înveți tot ce trebuie despre asta, însă dacă ție îți este greu să delegi pentru că ți-e teamă ca oamenii să nu te perceapă cine-știe-cum, oricâte informații ai avea, nu o vei face. Adică există un blocaj în tine care nu lasă informația să fie pusă în practică.
Iar soluția în acest caz este coachingul. Prin coaching vei reuși să înlături aceste blocaje. Iar aceste blocaje au în spate temerea că nu-ti poți manifesta valorile. Ca exemplificare, convingerea limitativă ”nu sunt suficient de bun în ceea ce fac” poate avea în spate temerea de a nu fi apreciat, deci valoarea este respectul. Un coach profesionist te ajută să identifici atăt convingerea limitativă, cît și temerea și valoarea. Apoi, evident, te sprijină să îți găsești propriile soluții de a educa sau dezvolta valoarea respectivă prin a o înțelege și a o pune în aplicare într-un mod pozitiv.
O altă metodă de a educa/dezvolta valorile unei persoane este mentoratul. Aici, este foarte important ca mentorul să aibă puternic dezvoltată valoarea respectivă, dar să și aibă credibilitatea mentee-ului. Fară încredere și respect reciproc, procesul de mentorat pentru valori nu este valid.
Atunci când o persoană are un mentor cu anumite valori și îi acordă credibilitate, mentorul devine un fel de ”model”, ceea ce creează persoanei motivație internă, intrinsecă de a se transforma. Atenție, însă, la alegerea acestui mentor, așa cum am spus.
Ce mai poți practica:
Acestea sunt metodele cele mai eficiente de a educa și dezvolta valori. Pentru rezultate mai rapide, mai există și alte metode alternative, dar care trebuie să fie doar un ajutor în educarea valorilor, ele nefiind suficient de profunde. Aceste metode sunt:
– Crearea sau intrarea într-un grup care manifestă valorile pe care vrei să le dezvolți la tine. De exemplu, dacă vrei să fii mai optimist, te alături persoanelor optimiste.
– Cărți, mass-media, social media care să manifeste valorile pe care tu vrei să le dezvolți. Dacă vrei să îți dezvolți comunicarea asertivă, citește cărti pe tema asta, uită-te la documentare, filme pe tema asta, interacșioneaza cu oameni care știu să o facă și vezi cum o fac, adică ”fură meserie”.
– Alegerea unui model personal care are valorile respective. Chiar dacă ai un mentor, poți alege și un model: o persoană publică, un scriitor, un geniu etc.
Dar oricâte soluții ar fi și oricât de bune, înainte de toate este necesar să existe o motivație puternică, personală si bine definită pentru a educa o valoare. Adică trebuie să vină din interior, nu din exterior. Omul trebuie să vrea el să schimbe ceva. Dacă îi este impus, nu va schimba decât temporar sau parțial. Așa că pot exista situații în care mai bine angajezi pe altcineva decât să te chinui să educi.
Autor Loredana Vlădăreanu – Senior Trainer& Coach Dynamic Learning
Photocredit: pexels.com