Inteligența emoțională pe înțelesul tuturor
Inteligență = Succes ?
Despre Inteligența Emoțională pe înțelesul tuturor
IQ-ul a fost vreme îndelungată considerat drept cheia succesului în viață, astfel că reușita era atribuită în mare parte înzestrării noastre genetice și eventual, unei munci asidue. Să discutăm despre Inteligența emoțională pe înțelesul tuturor.
Doi psihologi, Mayer și Salovey, au venit cu un concept pe care l-au denumit „inteligență emoțională”, stârnind curiozitate și nu numai, în timp ce Daniel Goleman, cel mai cunoscut autor pe acest subiect, psiholog și cercetător în domeniu, a dus acest concept la un alt nivel. Și astfel, un ingredient inedit „s-a strecurat” în rețeta succesului sau mai bine zis, acesta doar a devenit vizibil și a început să i se aloce atenția și importanța binemeritate- este vorba desigur despre inteligența emoțională sau EQ.
Câteva date statistice
Pentru a completa tabloul „rețetei succesului”, aș adăuga că specialiștii au căzut de acord asupra faptului că inteligența emoțională este extrem de importantă pentru a performa la locul de muncă, dar și pentru reușitele din viața personală, ea fiind mult mai importantă chiar decât ceea ce noi numim în mod obișnuit „inteligență” (cea de natură cognitivă). Ei sunt de părere că inteligența emoțională însumează circa 67% din abilitățile și competențele necesare pentru ca un lider sa fie cu adevărat performant.
În cadrul unui studiu inițiat de către o companie de training și consultanță, a fost testat EQ-ul a peste 1 milion de persoane și s-a concluzionat că 90% dintre cei care realizează performanțe deosebite au un nivel ridicat de inteligență emoțională. Acest procent este mai mult decât convingător, în opinia mea.
Cum definim EQ
Într-o manieră cât mai simplă, putem defini inteligența emoțională ca fiind capacitatea unei persoane de a identifica și de a înțelege totodată propriile emoții și pe ale celor din jurul său, precum și de a-și adapta comportamentul în raport de acestea.
Dacă analizăm puțin lucrurile, oamenii prima dată simt ceva, trăiesc o emoție, abia apoi gândesc – acesta este procesul firesc – iar în cele din urmă, gândul se transformă în comportament. Între aceste ultime două etape are loc un proces pe care îl numim generic „gestionarea emoțiilor”, adică decidem ce facem cu ele și alegem să ne comportăm într-un fel sau altul, urmărind îmbunătățirea semnificativă a relațiilor cu ceilalți.
Emoțiile noastre
Dar ce sunt emoțiile și cum ne impactează în viața de zi cu zi? De ce este nevoie de inteligență emoțională?
Emoțiile sunt niște reacții spontane (sau după caz, procese mai complexe) de durată relativ scurtă care oglindesc atitudinea noastră în raport cu realitatea înconjurătoare și sunt însoțite de modificări la nivel de organism. Exemplu- o emoție puternică este furia; când te cuprinde furia, resimți în tot corpul o serie de senzații: pulsul și frecvența respiratorie cresc, precum și tensiunea arterială; unii oameni descriu că simt că li se „înfoaie părul în cap“, alții că se înroșesc și le bate inima de simt că explodează, în timp ce alte persoane au fața de-a dreptul schimonosită sub impulsul furiei.
În psihologie, se face distincția între afecte și emoții, dar nu este cazul să intrăm în atât de multe detalii acum.
Emoțiile de bază, mai exact furia, dezgustul, frica, bucuria, tristețea, surprinderea sunt înnăscute, universale și inevitabile, de aceea intervin ca niște automatisme- să nu uităm că au avut și rolul de a asigura supraviețuirea de-a lungul istoriei omenirii.
Pe de altă parte, între emoții și sentimente nu punem semnul egal, deși sunt asemănătoare. Principala diferență dintre acestea este durata trăirii lor: emoțiile se resimt pe termen scurt, în timp ce sentimentele sunt experimentate pe termen mai lung.
Managementul emoțiilor
De-a lungul vieții, cu precădere de când ne naștem până la maturitate, noi învățăm atât de multe lucruri, dar din păcate, mult prea puțin învățăm despre autoreglarea emoțională, prea puțin timp acordăm autocunoașterii (să ne acordăm așadar timp de introspecție pentru a ne cunoaște pe noi înșine) și ne trezim adesea că facem alegeri nu tocmai potrivite, în dezacord cu valorile personale și în cele din urmă, ne cuprinde dezamăgirea în legătură cu propria viață.
În copilărie, cel mai adesea am fost învățați să ne reprimăm emoțiile, să nu le scoatem la suprafață, să încercăm sa nu le luăm în calcul, să nu le acordăm importanță. Câți dintre voi nu au auzit, copii fiind: „Nu mai plânge! Ce motive ai să plângi?“, ba chiar „îți dau eu motive să plângi dacă nu încetezi acum“ sau băieților li se spunea „plângi ca o fetiță“? Câți dintre voi, părinți fiind acum la rândul vostru, folosesc aceleași replici?
Cu alte cuvinte, creștem cu convingerea că emoțiile precum frica, tristețea, furia, mâhnirea sunt greșite, mai exact că ele vorbesc despre neputințele noastre și asta ne face slabi, răi, ciudați sau chiar „defecți”.
Învățăm să gestionăm resurse, afaceri, să aplicăm principii de management în proiecte complexe, de ce să nu învățăm și „managementul emoțiilor”?
Altfel spus, în loc să încercăm să le ignorăm, mai bine să învățăm cum să le identificăm, să înțelegem exact ce simțim pe moment, să dăm un nume stării noastre. Apoi, este important să înțelegem emoția, să analizăm „de ce”-ul ei, să acceptăm că ea este acolo și vrea să ne transmită ceva. Să descoperim acel „ceva”, acel mesaj!
Pasul următor este să folosim emoția în mod constructiv, să o gestionăm în favoarea noastră și a celorlalți.
Capacitatea de autoreglare emoțională poate fi educată prin terapii și activități specifice de dezvoltare personală. Inteligența emoțională se învață, se antrenează, se dezvoltă în timp- este nevoie de exercițiu și voință.
Pilonii inteligenței emoționale pe înțelesul tuturor
Daniel Goleman vorbește despre cinci elemente definitorii în inteligența emoțională, pe care odată ce ni le însușim/ perfecționăm, vom constata imediat o îmbunătățire în ceea ce privește modul în care relaționăm cu cei din jur, capacitatea de adaptare în diverse situații, nivelul de încredere în sine, dar și altele.
Mai jos, o imagine de ansamblu a acestor elemente și impactul lor pozitiv:
- Cunoașterea emoțiilor personale sau autocunoașterea: persoanele cu un EQ ridicat sunt, de obicei, foarte conștiente de sine. Acestea își înțeleg foarte bine emoțiile, sunt încrezătoare pentru că au încredere în intuiția lor, așadar sunt sigure pe ele când iau decizii și de regulă, nu-și lasă emoțiile să scape de sub control. Își cunosc punctele forte și slăbiciunile lucrând asupra lor în mod constant.
- Gestionarea emoțiilor sau autocontrolul reprezintă capacitatea de a-ți gestiona emoțiile, reacțiile impulsive. Persoanele care știu să se controleze nu permit furiei sau geloziei de exemplu să pună stăpânire pe ele și astfel, să acționeze sub imperiul impulsului, iar ulterior să regrete. Acestea gândesc, analizează, evaluează înainte de a acționa, sunt integre și știu (cum) să spună „nu”!
- Motivarea de sine: cei cu inteligență emoțională ridicată sunt de obicei motivați, știu ce vor și își canalizează energia în direcția a ceea ce doresc să obțină. Ei au capacitatea de a amâna recompensele și de a-și înăbuși impulsurile; nu așteaptă rezultate imediate, ci urmăresc succesul pe termen lung. Sunt foarte productivi, le plac provocările și dau dovadă de eficiență în tot ceea ce întreprind.
- Recunoașterea emoțiilor în ceilalți sau empatia ce reprezintă abilitatea de a te identifica cu ceilalți, de a-i înțelege pe cei din jurul tău, de a le înțelege nevoile, dorințele și punctele de vedere, adică de a te putea pune în pielea altcuiva. Persoanele empatice, de obicei, recunosc emoțiile în ceilalți și gestionează excelent relațiile, fiind și niște buni ascultători. Evită ideile preconcepute sau să pună etichete oamenilor, nu judecă prea ușor și își trăiesc viața într-un mod foarte deschis, onest.
- Manevrarea relațiilor sau abilitățile sociale face referire la „arta de a stabili relații” ce presupune în mare parte, capacitatea de a gestiona emoțiile celorlalți. Este cunoscut faptul că persoanele cu bune abilități sociale- ce denotă un nivel ridicat de EQ- se fac foarte ușor plăcute. Sunt acele persoane care gestionează excelent disputele, comunică foarte ușor și sunt grozave în construirea și menținerea relațiilor.
Drept concluzie
Putem afirma că inteligența emoțională poate fi cheia succesului în viața personală, dar și în carieră, reprezentând ingredientul esențial când vine vorba de reușită. John C. Maxwell (expertul nr. 1 în lume în leadership) consideră că „puține abilități sunt mai importante decât inteligența emoțională atunci când vine vorba despre leadership”, așadar am putea considera pe bună dreptate că dezvoltarea EQ-ului ne transformă în lideri. În primul rând, devenim liderii propriei vieți, iar apoi ne vom putea manifesta ca lideri în raport cu cei din jurul nostru.
„În acest balet al sentimentelor și al gândurilor, capacitatea emoțională ne călăuzește hotărârile de moment, lucrând în colaborare cu mintea rațională, ajutând – sau dimpotrivă, împiedicând – gândirea.” – Daniel Goleman
Referințe Bibliografice
- „Dezvoltă liderul din tine 2.0” – John C. Maxwell
- „Ghid de inteligență emoțională” – Florin Alexandru
- „Inteligența emoțională” – Daniel Goleman
- Manual de Psihologie – Doina Olga Ștefănescu, Elena Bălan, Cristina Ștefan
Autor Daniela Șerban, Senior Trainer Dynamic Learning
Ți-a plăcut acest articol despre Inteligența Emoțională pe înțelesul tuturor? Consultă pe această tema cursurile de Leadership: gestionarea și motivarea echipei și Inteligență Emoțională.
Fotocredit: http://pexels.com