Tipuri de întrebări pentru a rezolva o problemă
- În momentul în care Howard Schultz a simțit că Starbucks își pierde direcția, s-a urcat în avion și a vizitat managerii tuturor cafenelelor de pe glob pentru a-l ajuta să redefinească experiența cafelei
- Google încurajează angajații să aloce o zi pe săptămână pentru a dezvolta idei noi
- P&G monitorizează procentul veniturilor ce se creează prin vânzarea de produse și idei noi
- Jeff Bezos (Amazon) și-a asumat un risc enorm în momentul în care a comunicat investitorilor și angajaților că prioritatea numărul unu nu este profitabilitatea, ci dezvoltarea de produse și servicii noi care să îi aducă beneficiile dorite în 5-7 ani (în acest sens, a investit 40 mil USD din banii personali)
- Steve Jobs când și-a lansat campania de succes “Think Different”, a folosit într-un video promoțional personaje ca Einstein, Edison, Gandhi, Muhammad Ali, Hitchcock, Richard Branson, precum și alți “trouble-makers”.
De ce am selectat aceste situații?
Întrucât gândirea creativă, inovativă, nu se mai poate baza pe modele vechi. Companiile de succes s-au adaptat la dinamica pieței, trecând treptat de la modelul analizei celor 5 forțe ale lui Porter sau alte tehnici din anii `80-90, la noi modele precum Blue Ocean Strategy sau Business Model Canvas, dezvoltând noi piețe, dincolo de granițele conturate de competiția directă. Aceste lucruri pot fi transpuse în realitate atât timp cât leaderul face ca inovația să devină o prioritate.
În 2022, pentru realizarea obiectivelor fiți inovativi! Răspundeti-vă la întrebări nepuse până acum!
S – Pot să substitui ceva?
Dar altceva? Sau pe cineva?
Pot să schimb regulile?
Pot să înlocuiesc unele ingrediente/materiale? Ce pot sa pun în locul acestora?
C – Pot să combin?
Ce poate fi combinat?
Pot combina scopurile? Dar acțiunile?
Cum am putea transforma o combinație într-un tot?
Ce poate fi combinat pentru a multiplica posibilitățile de utilizare?
Putem sintetiza diverse combinații?
A – Pot să adaptez ceva?
Cu ce se aseamană? Ce alte idei sugerează?
În ce alte contexte as putea pune conceptul?
Ce alte idei din afara ariei mele de preocupare as putea folosi?
M – Pot să mai măresc / extind ceva?
Ce poate fi îmbogățit?
Ce poate aduce un plus de valoare?
Se poate mări frecvența? Poate fi duplicat ceva?
P – Pot să pun în altă perspectivă?
Ce poate fi schimbat în mai bine? Ce poate fi modificat?
Pot schimba sensul, denumirea, planul, procesul?
Ce alt aspect/forma poate lua?
Daca schimb contextul, ce altceva ar putea rezulta?
E – Pot să elimin / reduc ceva?
Ce as putea să omit/ elimin? Ce nu este necesar?
Se poate condensa? Dar desface în component mai mici?
R – Dar dacă schimb regulile / ordinea?
Care este opusul situatiei actuale? Dacă privesc de la coadă la cap?
Pot să schimb/inversez rolurile?
Dar dacă fac ceva imprevizibil?
“Fă-ți un obicei din a căuta idei noi și interesante pe care alții le-au folosit cu succes. Ideea ta trebuie sa fie originală doar în modul în care o adaptezi la problema pe care vrei să o rezolvi.” Thomas Edison
Discutăm despre aceste subiecte pe larg în cursul Stabilirea strategiei în business ,curs destinat dezvoltării competențelor de management care vor putea fi transmise imediat la job.
Autor – Adrian Veselu – Trainer si Consultant Dynamic Learning
Foto credit www.pexels.com