4 Tehnici de Storytelling
Tehnici de storytelling
“În expediția sa care a durat trei ani, căpitanul Scott, cu toată dârzenia de care a dat dovadă, cu tot curajul său și al membrilor echipei, cu toate sacrificiile zilnice nu a reușit să atingă Polul Sud. Arctica a fost mai ‘tare’ decât el și oamenii săi. Întrebarea persistentă a celor rămași acasă a fost ‘De ce?’. Răspunsul este complex însă duce într-o direcție clară – analiza riscurilor și a condițiilor de desfășurare a expediției nu a fost completă și corectă. Așa că rezultatul a fost tragic… “
Vorbitorul ne privi în tăcere peste ochelarii cu rame subțiri preț de vreo 20 de secunde. Liniștea domnea apăsătoare în sală, evidențiind parcă respirația sacadată a celor vreo 70 de persoane prezente care așteptau nerăbdătoare continuarea. Continuarea nu avea să fie prea îmbucurătoare căci se știa deja – proiectul avea să fie închis înainte de vreme și toți cei prezenți aveau să fie invitați să își caute de lucru.
Scurtă amintire a expediției lui Scott în Antarctica nu a făcut decât să concentreze atenția celor prezenți pe vestea care urma și să le ghideze gândurile pe motivul terminării proiectului înainte de termen. Responsabilitatea era preluată de către conducerea proiectului care nu a analizat riscurile și condițiile de desfășurare, cei care urmau să fie demisionați erau victime colaterale, nevinovate care s-au întâmplat să fie prezenți în proiect. Oricine se aventurează în Antarctica se poate întâlni cu moartea. “Viață este greu (sic!)”
Momentul acela a constituit o lecție despre storytelling, cum poți folosi o istorioară că să introduci un subiect dificil, cu mare impact emoțional fără a crea o reacție de respingere imediată. Ulterior, am văzut că este o artă care poate fi învățată și perfecționată și folosită în diverse situații precum training, coaching, leadership, comunicare, rezolvarea de probleme. Practic orice…
Vă voi prezenta în continuare câteva metode folosite în storytelling (folosesc această sintagma pentru că traducerea în românește parcă i-ar scădea valoarea… ‘hai să-ți spun povești…’).
‘Monomitul’, denumit și ‘călătoria eroului’ descrie o călătorie dificilă prin locuri necunoscute și pline de pericole. După ce le biruie pe toate, eroul se întoarce acasă cu o calitate superioară a înțelegerii lumii, o înțelepciune câștigată prin experiență întâmplărilor dificile cărora le-a supraviețuit. Această structura a povestirii poate fi întâlnită destul de des în filme. Vă recomand o carte în acest sens – Eroul cu o mie de chipuri de Joseph Campbell (Ed.Herald).
Tehnica „Cercurilor concentrice”
‘Cercurile concentrice’ este o tehnică de storytelling unde plasezi trei sau mai multe subiecte, fiecare subiect situat în altul. Dacă ați citit ‘Stradă Mântuleasa’ de Mircea Eliade știți despre ce vorbesc. Plasezi cea mai importantă poveste în centru și folosești celelalte povestiri pentru a explică principiul central. Este că și cum un prieten îți povestește despre o persoană înțeleaptă din viață lui care l-a învățat ceva important. Primul cerc este povestirea despre prietenul tău că persoană, al doilea cerc este povestea spusă de către prieten iar în centru este lecția importantă care merită să fie reținută. Par cuvinte multe însă mintea noastă dorește logică, structura și acest lucru o va face să lucreze și să găsească înțelesul dorit.
Tehnica „Scânteierea”
‘Scânteierea’ este o tehnică în care atragi atenția problemelor existente în societate, în viață noastră, în business. Că într-un pahar cu șampanie, bulele de bioxid de carbon se desprind și ies la suprafață, că și ideile prezentate și care alimentează dorința de schimbare în auditoriu. Este o tehnică care motivează echipa să găsească idei de schimbare, dorința de rezolvare a problemelor, creșterea creativității.
Tehnici de storytelling folosite în parabolele biblice
Un ultim exemplu pe care vi-l ofer aici este cel al parabolelor biblice, unde un auditoriu ostil primea răspunsuri la întrebări grele, agresive sub forma unor întâmplări de viață și se solicită celor prezenți să răspundă la întrebări. De altfel, exemplele abundă în jurul nostru! Doar să întindem mâna și să le culegem, îmbogățind mesajul nostru și crescând impactul asupra celor din jur.
Pentru găsirea soluțiilor în echipă folosiți tehnici de storytelling, pentru trezirea în subconștient a resurselor care nu au fost încă conștientizate și folosite. Am putea fi tentați să spunem că în domenii tehnice nu putem folosi storytelling. Încercați, conștienți de faptul că orizontul este în față, deschis, plin de posibilități nedescoperite, indiferent de domeniu.
Tehnici de storytelling la ora de matematică
Orice domeniu poate fi ilustrat printr-o povestire și prin tehnici de storytelling. Am avut o profesoară de matematică la liceu căreia îi port un respect veșnic. Nu mai țin minte ce am învățat la matematică, însă îmi amintesc două istorisiri în care arată cum a fost folosită o teorema pentru a rezolva o situație practică. Vă voi spune una din ele. Eratostene a calculat circumferința pământului folosind un băț și umbra pe care o lasă acesta la ora 12, la solstițiul de vara. Atât avea la îndemână, asta era laptop-ul sau și instrumentarul high-tech, deși era directorul Bibliotecii din Alexandria.
Astfel, pentru a calcula circumferinţa pământului, Eratostene a plecat de la informaţia că în timpul solstiţiului de vară (21 iunie) razele de soare cădeau perpendicular pe suprafaţa terestră în oraşul Syene, actualmente Assuan şi că în Alexandria, situată pe acelaşi meridian, umbră lăsată de Soare corespunde unui unghi de 7 grade şi 12 minute. Plecând de la diferenţa unghiurilor pe care umbrele le lasă şi de la distanţa dintre cele două oraşe de 800 km, Eratostene a calculat o circumferinţă de aproximativ 40.000 de kilometri, o estimare extrem de apropiată de ceea ce au descoperit cercetătorii moderni.
Atenția mea a fost atât de atrasă de această povestire, încât și acum îmi aduc aminte de ea.
Fiecare dintre noi are povestiri, chiar dacă spune că nu poate spune istorisiri scurte, cu miez și înțeles. Toți putem și trebuie doar să exersăm, să ne pregătim pentru momentele când avem nevoie de un astfel de instrument pentru a sublinia cu o linie groasă, roșie ce mesaj trebuie să rețină auditoriul pentru următorii ani…
Și un ultim secret – tuturor ne place să ascultăm istorisiri încă din vremea când nu știam să citim iar vocabularul nostru se îmbogățea zilnic, constant datorită istorisirilor spuse de familie sau ‘trase cu urechea’ de la cei din jur.
Autor Nic Enache – Senior Trainer și Coach Dynamic Learning
V-a plăcut acest articol? Consultați cursurile de Time and Stress Management și Gestionarea Conflictelor.
Fotocredit: http://pexels.com