7 domenii cheie pentru credibilitate în leadership
Cheia pentru a fi un lider bun pentru tine însuți, în primul rând, este să înveți să fii propriul tău manager.
Am observat că foarte mulți oameni pun prea mult accent pe procesul de luare a deciziilor și prea puțin pe managementul deciziilor. Drept urmare, le lipsesc orientarea, disciplina, intenția și scopul.
Așadar, dacă dorești să obții credibilitate în fața celorlalți, axează-ți acțiunile pe următoarele șapte domenii:
-
Gestionează-ți emoțiile
Este important ca toată lumea să-și gestioneze emoțiile. Nimănui nu-i face plăcere să stea lângă o bombă emoțională care ar putea “exploda” în orice moment. Dar este cu atât mai important pentru lideri să-și controleze emoțiile, pentru că tot ceea ce fac afecteaza mulți alți oameni. Ca lider, fie că îți amâni emoțiile, fie că le afișezi, acest lucru nu trebuie făcut pentru propria mulțumire. Trebuie să îți pui următoarele întrebări: “De ce anume are nevoie echipa?” și nu “Ce mă va face să mă simt mai bine?”
-
Gestionează-ți timpul
Timpul este valoros. Psihiatrul și scriitorul M. Scott Peck spune: “Până nu te vei aprecia pe tine însuți, nu vei aprecia nici timpul. Până nu acorzi importanță timpului tău. Nu vei face nimic cu el”. Dacă îți spui ție însuți: “În cinci ani voi strânge destui bani ca să îmi cumpăr acea casă de vacanță”, de fapt ceea ce spui este ca acea casă te va costa cinci ani – o bună parte din viața ta de adult. În loc să te gândești la ce vei face și ce vei cumpăra în termeni de bani, gândește-te, în schimb, în termeni de timp. Doar gândește-te. Cu ce merită să îți cheltuiești timpul? Privindu-ți munca în această lumină, s-ar putea să îți schimbi modul în care îți gestionezi timpul.
-
Gestionează-ți prioritățile
Cei mai buni lideri la 360 de grade sunt generaliști. Știu multe despre multe lucruri. Deseori nu au de ales din cauza rolurilor multiple pe care sunt nevoiți să le joace. Dar, în același timp, se aplică proverbul : « Cine aleargă după 2 iepuri, nu prinde niciunul ».
Trebuie să fii foarte strict în raționamentul tău legat de ce anume să faci, și ce nu. Dacă este un punct forte, atunci acționează. Dacă te ajută să te dezvolti, acționează. Dacă liderul tău spune că trebuie să te ocupi personal de acest lucru, acționează. Orice altceva, in afară de acestea, candidează pe lista ta de “lucruri pe care voi înceta să le mai fac”.
-
Gestionează-ți energia
Chiar și oamenii cu un nivel ridicat de energie se pot simți epuizați în anumite circumstanțe dificile. Am observat că liderii din zona de mijloc a organizației sunt nevoiți deseori să facă față la ceea ce eu numesc “ABC-ul epuizării” :
- Activitate fără direcție – a face lucruri lipsite de importanță
- Bagaj mult fără planificare – a nu reuși să faci lucruri cu adevărat importante
- Conflict fără rezolvare – a nu fi capabil să faci față problemelor curente.
Dacă ești într-o organizație și realizezi că ai de-a face cu acest ABC, atunci va trebui să muncesti și mai mult pentru a-ți gestiona bine energia.
-
Gestionează-ți modul de a gândi
Daca îți dai seama că ritmul vieții este atât de solicitant încât nu mai ai timp să te oprești și să gândești în timpul orelor de lucru, atunci obișnuiește-te să notezi cele trei sau patru lucruri care necesită o bună procesare mentală sau planificare, la care te gândețti tot timpul. Apoi găsește putin timp pentru a gândi cum trebuie acele lucruri. Uneori, un minut de gandire este mai valoros decât o oră de discuții sau muncă neplanificată.
-
Gestionează-ți cuvintele
“Nu îmi spune ce poți face! Arată-mi-o!” Cam toți liderii cred că au spus la un moment dat aceste cuvinte angajaților. Liderii apreciază acțiunea. Și dacă s-ar opri din ceea ce fac îndeajuns pentru a asculta, cuvintele pe care le aud trebuie să aibă valoare. Fă astfel încât aceste cuvinte să conteze! Dacă ai de zis ceva care merită, spune-o succint și bine. Dacă nu, uneori cel mai bun lucru este să rămâi tăcut.”
-
Gestionează-ți viața personală
Poți face totul perfect la muncă, dar daca viața personală e un dezastru, într-un final totul se va transforma în ceva de nesuportat. Fiind un om care a petrecut mulți ani de zile consiliind alți oameni, îți pot spune că niciun succes în carieră nu merită un asemenea sacrificiu.
Dacă dorești să conduci oameni, întâi trebuie să fii capabil să te conduci pe tine însuți. Dacă nu poți să faci asta, nu vei avea credibilitate.
V-a plăcut acest articol? Discutăm despre stiluri de conducere în companie în cadrul cursului Leadership – motivarea eficientă a echipei, parte din programul Next Level Management destinat dezvoltării competențelor de management care vor putea fi transmise imediat la job.
Fragmentul face parte din volumul “Lider la 360 grade” scris de John C. Maxwell, apărut la Editura Amaltea.
Foto credit www.pexels.com