Un remediu pentru atitudine – coaching-ul
Există situații în care oamenii, oricât de educați, instruiți ar fi, au probleme de atitudine, fapt care le poate aduce serioase prejudicii.
Încă de pe vremea când Machiavelli a consiliat pentru prima dată un tânăr prinţ, conducătorii au avut în vedere consilierea din partea unor persoane străine, pentru ei înșiși sau pentru oamenii din echipele lor.
Referindu-ne la sfera profesională, vă propun în acest articol să analizăm cu ce instrument putem remedia aceste situații.
Ce rol joacă azi un coach în business?
Coach-ii nu sunt tocmai consultanţi de afaceri, cărora să le poţi adresa o problemă operaţională sau tehnică specifică. Şi nu sunt nici psihoterapeuţi cărora cei cu care lucrează să le poată depăna problemele emoţionale. Coach-ii se concentrează în general pe un singur lucru: îmbunătăţirea performanţei. În anumite cazuri, în funcție de cât de dispus este coachee-ul, se pot modela și atitudini. Ei pot realiza acest lucru în aproape acelaşi mod în care antrenorii sportivi lucrează cu atleţii: ajutându-i să beneficieze pe cât de mult posibil de abilităţile naturale şi să descopere modalităţi de a lucra cu punctele slabe. Un coach bun se va asigura că tu, coachee-ul, îţi duci la îndeplinire angajamentele, că te comporţi ca un adult. În caz contrar, te excluzi singur.
Managerii din cadrul companiilor mari se bazează de mult timp pe coach-i. Dar antreprenorii, în mod discutabil, au în general mai multă nevoie de aceştia, tocmai datorită faptului că exercită o activitate izolată.
“Antreprenorii pornesc cu entuziasm în ce priveşte modul în care îşi schiţează propria direcţie”, spune Allison Linney, care consiliază proprietari de afaceri de şase ani ca preşedinte al Allison Partners, o companie de coaching în Charlottesville, Virginia. Dar, până la urmă, afirmă Linney, mulţi antreprenori descoperă faptul că de fapt simt lipsa unui şef – sau cel puţin simt lipsa unui sfetnic de încredere cu care să îşi stabilească obiective, căruia să-i mărturisească temerile şi cu care să conlucreze în vederea rezolvării provocărilor zilnice. Gândiţi-vă la cel mai bun şef pe care l-aţi avut vreodată (sau pe care visaţi să-l aveţi). “Un coach grozav poate să-ţi ofere resurse asemănătoare”, spune aceeaşi Linney.
Un aspect critic al colaborării cu un coach în business este acela de a cunoaşte care este adevăratul beneficiu al utilizării unui coach. Ca manager sau ca responsabil HR, cu siguranță poți recunoaște situațiile în care angajaţilor le poate ajuta faptul de a lucra cu un coach:
- Recunosc nevoia de ameliorare a performanţei lor şi faptul că acest lucru presupune mai mult decât obţinerea unor cunoştinţe noi sau dobândirea unor noi aptitudini;
- Sunt dornici să participe la o sinceră şi riguroasă auto evaluare;
- Recunosc nevoia şi sunt dispuşi să ceară sprijin pentru a deveni mai eficienţi;
- Sunt dispuşi să dedice timp, energie şi resurse pentru a colabora pe o perioadă de câteva luni cu coach-ul pentru a produce schimbare de atitudine, de cum se raportează și cum tratează oamenii și situațiile;
- Sunt dispuşi să aibă încredere într-o altă persoană şi să poată discuta sincer despre punctele lor forte şi despre provocări care îi pun în încurcătură, împiedicându-i să fie constant cea mai bună variant a lor.
Pentru a putea determina dacă veţi beneficia de pe urma coaching-ului (dumneavoastră personal / un angajat din echipă / un coleg din companie) începeţi prin a schiţa ce doriţi să realizaţi prin coaching. Când o persoana are o idee relativ clară asupra rezultatului dorit, un parteneriat de coaching poate deveni o unealtă folositoare pentru dezvoltarea unei strategii ce vizează modul în care veţi obţine acel rezultat cu mult mai multă uşurinţă.
Deoarece coaching-ul este un parteneriat, întrebaţi-vă de asemenea cât acceptă persoana (dumneavoastră sau oricare angajay din echipă/din companie) care intră în coaching, să colaboreze, să obţină un alt punct de vedere şi să i se ceară să ia în considerare noi perspective. Întrebaţi-vă şi dacă această persoană este pregătită să dedice timp şi energie pentru a produce schimbări reale în viaţa personală și profesională. Dacă răspunsul la aceste întrebări este afirmativ, atunci coaching-ul poate deveni o modalitate benefică pentru persoana în sine, cât și pentru business, de a se dezvolta.
De unde stii ca e nevoie de coaching?
Iată o scurta listă cu motive concrete care confirmă că cineva are nevoie de coaching:
- Există dorinţa de a se dezvolta ca persoană
- Pentru a construi un set vast de unelte mentale
- Dorește să dezvolte abilitatile de lider
- Pentru a fi capabili să beneficiaţi de pe urma erorilor
- Dorește creșterea competențelor profesionale
- Pentru a dezvolta un nivel înalt de auto cunoaştere
- Dorește îmbunătățirea eficienței personale
- Pentru a identifica obiective pertinente
- Vizează aplicarea cu consecvență a unui stil de management flexibil
- Pentru atingerea obiectivelor strategice
- E dispus sa facă față schimbărilor permanente
- Pentru a menţine un echilibru între obiectivele profesionale şi cele personale
- Are determinarea de a trece dincolo de limitarile auto-impuse
- Pentru a identifica şi depăşi obstacole personale, interne din calea obiectivelor strategice
- Dorește loialitate din partea echipei
- Pentru a echilibra orientarea către sarcină cu orientarea către oameni
- Vrea să îmbunătățească abilitatea de a lua decizii
- Dorește dezvoltarea abilitatilor de comunicare ( ex: oferire de feedback in mod adecvat și constant)
- Pentru a dezvolta o carieră şi un plan de viaţă
V-a plăcut acest articol? Discutăm despre creșterea eficienței în business și îmbunătățirea atitudinii în cadrul cursului Dezvoltă leaderul din tine!, parte din programul Next Level Management destinat dezvoltării competențelor de management și leadership care vor putea fi transpuse imediat la job. Autor Alexandru Frumosu – Senior Trainer și Coach Dynamic Learning Foto credit www.pexels.com[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]