7 principale provocări actuale în planificarea bugetelor și controlul costurilor
Iată o realitate a mediului de afaceri contemporan: provocări în controlul costurilor. Trăim într-o lume în care viitorul este mai incert ca niciodată. Planificarea și controlul sunt funcții esențiale în cadrul oricărei organizații, dar astăzi ele vin împreună cu propriul set de provocări pe care noi, cei de la Dynamic Learning, le-am întâlnit în rândul clienților noștri și la care am găsit împreună soluții in cadrul programelor de training și consultanță. Printre cele mai frecvente provocări putem enumera:
• Incertitudinea sau dificultatea în prezicerea unor variabile precum tendințele pieței, comportamentul consumatorilor și progresele tehnologice sau schimbările legislative, ceea ce poate duce la o planificare ineficientă și la dificultăți în stabilirea obiectivelor de performanță.
• Complexitatea mediilor de afaceri, cu numeroși factori interconectați care influențează toate organizațiile la nivel operațional. Gestionarea acestei complexități poate fi o provocare, mai ales atunci când companiile încearca să anticipeze impactul deciziilor de business în diferite departamente sau aspecte ale organizației.
• Schimbarea extrem de frecventă a factorilor externi din ultimii ani, cum ar fi fluctuațiile economice (inflație accentuata, progresul tehnologic, diversele reglementări la nivelul UE), sociale (pandemie 2020-2022) politice (războiul din Ucraina cu toate implicațiile economice generate), pot perturba chiar și cele mai bune planuri.
• Resursele limitate, fie ele financiare, umane sau materiale, pot constrânge capacitatea organizației de a-și executa planurile în mod eficient. Pe de alta parte, alocarea optimă a resurselor a devenit o provocare constantă pentru factorii de decizie din cadrul companiei.
• Problemele legate de calitatea și disponibilitatea datelor cum ar fi inexactitățile, inconsecvențele sau caracterul incomplet, pot submina eficacitatea proceselor de luare a deciziilor. În plus, obținerea datelor relevante în timp util poate fi o provocare în foarte multe cazuri.
• Rezistența la schimbare a angajaților, dar și a multor companii, care se simt confortabil cu practicile existente sau se tem de necunoscut. Depășirea acestei rezistențe și stimularea acceptării inițiativelor de schimbare sunt esențiale nu atât pentru eforturile de planificare și bugetare, cât însăși pentru supraviețuirea unor companii în foarte multe situații.
• Progrese tehnologice. În timp ce tehnologia poate facilita activitățile de planificare și control al bugetelor, pentru a ține pasul cu instrumentele și platformele care evoluează rapid poate fi o provocare și necesita un efort susținut . Organizațiile trebuie să investească în tehnologiile potrivite și să se asigure că angajații au abilitățile necesare pentru a le valorifica eficient.
Abordarea acestor provocări necesită atât la nivel de organizație, cât și la nivel de angajat, o îmbinare între previziunile strategice, comunicare permanentă și eficientă, monitorizare și ajustare continuă a bugetelor, investiții în resurse, capacități și infrastructură tehnologică, dar mai ales dorința de a se adapta circumstanțelor în schimbare.
Provocărilor în planificarea și control bugetelor necesită o abordare strategică și adaptabilă la specificul fiecărei companii în cadrul industriei în care activează. Prin prisma acestor provocări în controlul costurilor, în cadrul programelor de consultanță și training “tailor made” marca Dynamic Learning, principalele direcții către care ne-am îndreptat împreună cu clienții noștri au fost în principal în construirea unor bugete cât mai flexibile, elaborarea unor mecanisme de planificare și control al costurilor, evaluarea permanentă a datelor și informațiilor cât mai actualizate, procesarea acestora și luarea deciziilor în timp cât mai util.
Autor Adrian Veselu – Senior Trainer și Consultant Dynamic Learning
Fotocredit: http://pexels.com