Supply Chain Management – Optimizarea depozitelor III
Așa cum spuneam în cele două articole precedente, pe subiectul Supply chain management, (pe care daca nu le-ai citit le poți găsi aici partea I și partea II) vom urmări pas cu pas modul în care o firma va implementa un sistem de gestiune bazat pe principiile discutate până acum.
În depozitul firmei sosesc materiale în zona de recepție, acestea sunt descărcate din camioane și trimise în zona de stocare.
Materialele cerute de către clienți sunt luate din zona de stocare, trimise către zona de pregătire a comenzilor.
Acolo reperele sunt grupate pe comenzi și destinații iar apoi sunt trimise către zona de expediție unde sunt încărcate în camioane și sunt trimise către clienți.
Care este primul pas?
Primul pas care trebuie făcut este definirea numelor fiecărei locații în care se vor depozita materiale. Modul cel mai simplu în care se poate face acest lucru este abrevierea numelui fiecărei zone.
Prin abrevierea numelui fiecărei zone acesta se poate incorpora în numele locației fără a-l face prea lung.
Abrevierile se pot face astfel:
- Zona de birouri – B1, B2, B3 (întrucât exista 3 birouri separate)
- Zona de stocare – S
- Zona de recepție a materialelor – R
- Zona de pregătire a comenzilor – P
- Zona de expediție – E
De ce facem asta?
Daca stochezi materiale într-un singur spațiu sau cameră de mici dimensiuni, atunci împărțirea în zone nu este necesară, dar atunci când spațiul este mare sau sunt mai multe camere, atunci împărțirea în zone aduce multe beneficii.
Beneficiile împărțirii în zone
- Locațiile pot fi găsite mai repede
- Nu se mai fac confuzii în legătură cu numele zonelor
- Abrevierea face mai ușoară scrierea numelui locației
- Datele, rapoartele și alte activități pot fi separate pe zone
- Personalul care se ocupa de stocuri va asocia în scurt timp numele zonei cu litera care abreviază zona
Al doilea pas este împărțirea fiecărei zone în secțiuni cărora li se va atribui un nume unic.
Cum se creează numele secțiunilor?
Indiferent dacă împărțim spațiul în zone sau exista deja camere, la un moment dat se va ajunge la nivel de zona/camera. La acest nivel se pot folosi câteva reguli foarte simple pentru a împarți zona în secțiuni.
O zonă sau o cameră ar trebui împărțită în secțiuni care pot fi văzute fără ca o persoană să se miște. De exemplu, dacă unei persoane i se spune că un reper este situat în “Zona S, rândul 1, secțiunea A”, acea persoană să știe suficient să ajungă acolo, să se oprească, și să privească exact în fața pentru a vedea locația exactă.
Acest lucru poate părea evident, însă în foarte multe situații modalitatea de denumire a locațiilor nu respectă aceasta cerința foarte simplă. Se pot utiliza litere sau cifre dar este necesar ca secțiunile să fie ordonate crescător de la stânga la dreapta, în sensul acelor de ceasornic dacă vorbim de o camera în care rafturile de stocare se afla lângă pereți sau, o alta modalitate este aceea în care numerotarea secțiunilor se face în ordine crescătoare din punctul cel mai apropiat de intrarea în zona/camera respectivă.
În următorul articol vom discuta modul în care se creează numele locațiilor si etichetele pentru fiecare locație.
Autor Andrei Pop – Senior Trainer și Consultant Dynamic Learning
Ți-a plăcut seria de articole despre Supply chain management – optimizarea depozitelor? Atunci consultă agendele detaliate ale cursurilor Optimizarea stocurilor și Managementul depozitelor.
Fotocredit: http://pexels.com