
O fi bine sau nu să ai șef șefă?
Influențează genul managerului rezultatele în business?
Zilele acestea m-am gândit la șefii pe care i-am avut, cu diverse niveluri ierarhice, vârste, experiență de viață și expertiză profesională, gen și inteligență emoțională. Criteriile au fost mult mai numeroase însă m-am oprit aici pentru că definirea unui om este, practic, imposibilă.
De aceea, am simplificat analiza la gen și modul în care șefii mei au fost leaderi, prin prisma definiției pe care o dăm astăzi leadership-ului. Am folosit descrierea oferită de către Manfred Kets de Vries care m-a cucerit cu motto-ul de pe coperta cărții sale: “Leaderii sunt neguțători ai speranței”. Să vedem ce zice domnul de Vries referitor la valorile cele mai prezente în organizațiile fruntașe (performante), valori împărtășite și exprimate de către lideri:
Orientarea spre munca în echipă
Oamenii sunt dispuși să pună obiectivele echipei mai presus de cele proprii.
Sinceritatea
Comunicarea este sinceră și deschisă, asigurând folosirea în comun a informațiilor și reducând la minimum secretele.
Împuternicirea angajaților
Autoritatea și responsabilitatea sunt descentralizate și delegate pe scară largă.
Respectul pentru individ
Se manifestă toleranță față de deosebirile dintre oameni în plan cultural, profesional sau în planul apartenenței la un gen sau celălalt.
Orientarea către client
Se consideră că activitatea trebuie să fie determinată de condițiile pieței și de obligația de a-i satisface pe clienți.
Spiritul competitiv și dorința de a învinge
Toți angajații sunt mobilizați de dorința de succes, de realizare.
Atitudinea întreprinzătoare
Există deschidere față de inovare și asumarea riscurilor.
Atmosfera plăcută
Se manifestă o atitudine vioaie, relaxată care încurajează creativitatea.
Asumarea răspunderii personale
Se pornește de la ideea că interesul pentru rezultate are o importanță critică pentru succesul companiei.
Învățarea continuă
Se produce o înnoire continuă a aptitudinilor și atitudinilor.
Deschiderea față de schimbare
Există disponibilitatea de a asculta idei noi și sugestii.
Încrederea
Oamenii sunt convinși că fiecare dintre ei muncește cât poate pentru interesele companiei.
Lista nu este exhaustivă, însă prezintă un grup important de valori care puse în practică, evident în diverse grade de realizare, vor duce la creșterea performanței organizației și la consolidarea poziției sale pe piață.
Întrebarea este cât de important este genul directorului general în realizarea obiectivelor companiei și punerea în opera a valorilor exprimate mai sus?
Voi încerca să dau un răspuns la întrebarea dacă genul managerului influențează rezultatele în business. Filtrele sunt structurate în urma experienței mele de lucru cu diverși directori/manageri timp de 40 de ani. Vă rog să treceți în afară acestei încercări persoanele care (fie ele șefi sau șefe) poartă cu ele experiențe personale și comportamente dificile care se manifestă asupra angajaților/ subordonaților și care le încadrează în personalități dificile.
Cam trei sferturi dintre șefii mei au fost doamne și pot spune că le port o amintire plăcută și un respect neclintit. De ce? Pentru că din lista lui de Vries, care nu exista acum 30 de ani, ele practicau majoritatea valorilor, aveau un simț pe care doar femeile îl au, referitor la oameni. Repet, nu exagerez și nu ‘acopăr’ unele scăpări sau exagerări de comportament.
Aceste șefe știau când să puncteze nevoia de a sta peste program, adresându-se individual, așa cum cei solicitați doreau să li se spună. Știau să prezinte clar obiectivele echipei și ne ajutau să ne asumăm sarcinile ce derivau din ele. Știau când doi membri ai echipei nu aveau cea mai colegială reactivitate și decideau ce anume putea fi făcut pentru repararea relației, încurajând pe cei doi să facă ceea ce trebuia pentru a se împrieteni.
Sigur, am avut și o șefa care ne-a invitat odată la masă, echipa considerând că șefa va plăti invitația. Ne-am trezit că fiecare a trebuit să-și asume consumația personală, deși semnele anterioare erau altele. Din păcate, încrederea în acea persoană a fost erodată de o notă de plată. Însă astfel de întâmplări, care pot intra într-un anumit fel de umor, ajută să vedem, ca lideri și subordonați, elementele bune care practicate constant, fac dintr-un șef un leader.
Pot spune cu mâna pe inimă că sefele au o ‘scurtătură’ la titlul de leader, pentru că știu cum simt subordonații și ce anume trebuie făcut în diverse situații. Majoritatea au ceea ce se numește în limbaj HR, ‘people management skills’.
De aceea, le urez tuturor șefelor o primăvară minunată, plină de bucurie și realizări în toate domeniile vieții lor!