Inteligența financiară și performanța companiei
Cum se calculează profitul, ce este cash flow-ul şi de ce este el diferit de profit, ce sunt asset-urile unei companii sau ce ȋnseamnă un equity negativ, care este diferenţa dintre CAPEX şi OPEX?
Având răspunsul la aceste întrebări, sunt convins că alta ar fi performanţa angajaţilor, managerilor sau a tinerilor antreprenori şi bineȋnţeles, o mai bună ȋnţelegere a mecanismelor financiare ale unei companii, dar mai ales cum poate contribui fiecare dintre noi la creşterea performanţei firmei ȋn care lucrăm.
Dobândind inteligenţa financiară vei putea să ȋţi evaluezi mai bine atât performanţa ta, cât şi pe cea a companiei ȋn care lucrezi. Este important acest lucru deoarece sunt convins că fiecare dintre noi doreşte să lucreze ȋntr-o companie sănătoasă, de ȋncredere, profitabilă şi transperentă din punct de vedere financiar. O companie sănătoasă ȋţi garantează un loc de muncă mai bun, oferă mai multe posibilităţi de dezvoltare şi avansare, ȋţi poate oferi chiar un sens. Kant spunea că “ochii sunt fereastra sufletului”. Extrapolând, aş ȋndrăzni să spun: instrumentele şi indicatorii financiari sunt ferestrele unei companii. Important este să ştim să privim ȋn interiorul unei companii şi să putem ȋnţelege realitatea financiară, estimările care se fac şi chiar “aranjamentele” financiare pe care unele companii le mai practică.
Colegii tăi din departamentul financiar sigur ştiu toate aceste lucruri, dar poate nu au reuşit să ȋmpărtăşească pe înțelesul tău informațiile financiare. Având noţiunile de bază sau chiar cele avansate din domeniul financiar vei putea comunica și chiar adresa întrebări specifice: când este recunoscut un anumit tip de venit? Care este perioada de depreciere pentru un anumit utilaj? De ce a crescut rotația stocului? De ce avem cash flow negativ și luna aceasta? După ce vor trece de mirarea de a primi aceste întrebări de la colegii lor non-finanțiști, vor fi dornici să discute cu voi diverse aspecte financiare, în special cele care stau la baza estimărilor făcute în companie. Și, cine știe, poate chiar vor ține cont de sfatul tău.
Pe de altă parte, managerii care au dobândit inteligența financiară vor putea lua decizii mai bune, vor putea folosi mai bine resursele companiei şi cu efect direct asupra profitabilității şi cash flow-ului companiei. Cu puțin timp în urmă, în cadrul cursului “Finance for non-finance” susținut la o companie multinațională, unul dintre managerii de vânzări a spus următoarele: “… abia acum înțeleg de ce departamentul financiar a pus o presiune atât de mare pe colectarea banilor din piață și de ce a fost modificat sistemul de bonusare al angajaților din vânzări, cu accent puternic pe termenul mediu de încasare al clienților. Compania abia trecuse printr-un proces de fuziune, iar planurile de expansiune și investiții trebuiau susținute financiar. Acum înțeleg de ce compania era “disperată” să colecteze cash-ul cât mai repede din piață.”
Foarte multe companii sunt încă guvernate informal de diverse centre de putere și influență, alianțe care se fac și se desfac permanent, și de ce nu, bârfa și deformarea adevărului pot avea un rol important în luare deciziilor. Un astfel de mediu de lucru poate deveni cu adevărat toxic, obiectivele comune ale companiei fiind înlocuite de diverse acțiuni de evidențiere și avansare a unor departamente sau indivizi. Pentru toate aceste lucruri antidotul este simplu: transparență, încredere și o comunicare bună. Când oamenii înțeleg care sunt obiectivele comune ale companiei și acționează într-o singură direcție este ușor să construiești o organizație de încredere și trasparentă. Pe termen lung acest tip de organizații vor avea întotdeauna de câștigat în fața celorlalte companii. Bineînțeles întodeauna vor exista un Enron, WorldCom sau Lehman Brothers, dar o companie de succes pe termen lung se va baza întodeauna pe comunicare, încredere și transparență financiară.
Un rol important în acest sens ȋl au și formările în domeniul financiar, care au ca scop creșterea nivelului de inteligență financiară a angajaților. Este îmbucurător să constat că din ce în ce mai multe companii, atât locale cât și multinaționale au început să investească în pregătirea financiară atât a managerilor, cât și a celorlalți angajați, cu efecte pozitive și imediate în performanța operațională și financiară a organizațiilor din care fac parte.
Nu vei juca baschet, tenis, fotbal sau orice alt sport fără să ȋnveţi ȋntâi regulile respective. De ce ȋn business ar fi diferit?
Discutăm mai multe despre aceste subiecte în cursul Finanțe pentru manageri , parte din programul Next Level Management destinat dezvoltării competențelor de management care vor putea fi transmise imediat la job.
Autor Adrian Veselu – Senior Trainer și Consultant Dynamic Learning
Foto credit www.pexels.com