5 elemente care indică starea de sănătate a departamentului de achiziții
Într-o lume de business din ce în ce mai agresivă, în care cei cu care concurăm pe același segment sunt din ce în ce mai creativi și ne impun să o facem și noi, cred că este imperios necesar ca soluțiile pe care le găsim ca să putem ține pasul și chiar să ne menținem în top în achizitii, pleacă de la ideea unui departament sănătos.
Ca să știi care este starea de sănătate a departamentului de achiziții al companiei, îți propun mai jos să analizezi 5 elemente care îți vor indica starea prezentă. Trebuie doar să răspunzi la întrebări și mai departe să acționezi.
ECONOMIILE
- Mențineți un raport corect al cheltuielilor pe termen scurt cu cel al cheltuielilor pe termen lung?
- Corelați previziunile bugetare cu bugetul și cu programul de economii al departamentului de achiziții ?
- Cât de eficient este departamentul de achiziții în obținerea economiilor propuse ?
- Măsurați, urmăriți și raportați economiile aduse companiei de către departamentul de achiziții?
HARTA CHELTUILELOR
- Cât de mult cheltuie organizația voastră și cu cine realizează aceste cheltuieli?
- Care este costul unitar pe produs achiziționat și cât de mult variază acesta?
- Cât este de mare procentul de cheltuieli asociat cu primii 10 “top spenders”?
- Cât de mulți furnizori utilizați pentru a achiziționa același tip de produs sau produse similare?
PLUS VALOAREA
- Modul de calcul al economiilor este focusat pe costul unitar sau pe costul de achiziție?
- Înțelegeți diferența dintre “dorință” și “necesitate”?
- Vă considerați furnizorii parteneri de business și colaborați împreună cu ei la găsirea de soluții pentru reducerea costurilor?
MANAGEMENTUL CONTRACTELOR ȘI AL RELAȚIEI CU FURNIZORII
- Obțineți/primiți întotdeauna ceea ce a fost negociat și semnat în contract?
- Ați integrat furnizorii strategici în programe de planificare și raportare pe termen lung?
- Confruntați problemele legate de procesele tranzacționale?
MODELUL OPERAȚIONAL
- Există o politică a departamentului de achiziții care să reflecte obiective, strategii și un tablou de performanță care este semnat de CEO sau consiliul de administrație?
V-a plăcut acest articol? Discutăm despre aceasta și restul subiectelor în cadrul cursului Procurement – Achiziții în mediul privat, destinat dezvoltării competențelor din domeniu care vor putea fi transmise imediat la job.
Autor Simona Stănescu – Senior Trainer și Consultant Dynamic Learning
Foto credit www.pexels.com