Delegarea – o investiție profitabilă
“Nu există eșecuri, decât experiențe și reacția noastră la ele.”Tom Krause
Delegarea, căreia unii îi atribuie eticheta de artă, este o funcție cheie a managerului, indiferent de industria în care prestează și, culmea, este una din cele mai des neglijate activități. Există reguli în delegare. De cele mai multe ori acest lucru se întâmplă fie din lipsa încrederii în membrii echipei, fie din convingerea că “cel mai bun lucru este cel făcut de mine”.
Este esențial să înțelegem că în delegare fiecare dintre părți are ceva de câștigat:
Ce câștigă managerul:
- timp ce poate fi dedicat unor provocări noi, care să ofere auto-dezvoltare, sau dedicarea timpului unor sarcini de importanță strategică
- încrederea echipei
- o echipă performantă și flexibilă (delegarea este o metodă de dezvoltare a subordonaților)
Ce câștigă “delegatul”:
- dezvoltare personală (dacă alegem sarcini care îi oferă provocări)
- recunoașterea unor abilități profesionale
- eligibil la oportunități de promovare (știe mai multe, are inițiativă)
- crește încrederea de sine – poate rezolva sarcini complexe
Experiența ne învață că succesul delegării este legat de câteva reguli de bază:
- Alocă interes pentru a-ți cunoaște oamenii din echipă! Pentru a alege persoana potrivită, trebuie să știi ce talente și abilități are, în afara celor practicate în activitatea curentă;
- Inspiră, motivează și încurajează! Prezintă importanța sarcinii delegate – pentru tine ca manager, pentru companie, dar și pentru persoana respectivă;
- Concentrează-te pe rezultatele pe care le aștepți! Nu oferi calea prin care se ajunge la rezultate! Lasă metoda la decizia colegului-delegat;
- Stabilește întâlniri intermediare de monitorizare;
- Acceptă că e posibil să apară greșeli! Oamenii învață din greșeli, și, cu siguranță, data viitoare vor îndeplini mult mai bine sarcina;
- Recompensează succesul, chiar și cel parțial!
Există o serie de activități care NU SE DELEAGĂ, cum sunt: activități legate de salarizarea personalului, recompensare/sancționare, promovare, angăjari/concedieri etc. În general nu se deleagă activități critice pentru succesul postului nostru, sau care presupun acces restrâns la informații confidențiale.
Și cel mai important lucru:
RESPONSABILITATEA NU SE DELEAGĂ! – doar AUTORITATEA de a îndeplini o sarcină, iar acest fapt trebuie anunțat colegilor!
Asumați-vă eșecul, dacă e cazul! Este responsabilitatea managerului pentru o sarcină care nu este finalizată în parametrii așteptați, indiferent care ar fi cauza: persoana aleasă greșit, comunicare deficitară, lipsa controlului intermediar etc.
Deși este un proces care necesită timp, energie și răbdare, vă asigur că merită efortul – pentru manager și pentru membrii echipei. Până la urma, este o investiție profitabilă pentru toți!
V-a plăcut acest articol? Discutăm despre delegare și restul subiectelor aplicabile în companie în cadrul cursului Leadership – motivarea eficientă a echipei, parte din programul Next Level Management destinat dezvoltării competențelor de management care vor putea fi transmise imediat la job.
Autor Adrian Ion
Foto credit www.pexels.com