Cum să ne comportăm cu un manager tiran
Sunt angajat din 1991 și am avut norocul să lucrez în companii în care activau o mulțime de manageri aflați pe diverse trepte ierarhice. Am fost manager și m-am confruntat cu tot felul de tipologii de manageri. Pe unii i-am admirat, alții mi-au făcut zile grele (am întâlnit și manager tiran), altora le-am creat eu stări de disconfort. De la ei am învățat cum să conduc dar și cum să nu conduc. Îi întâlnesc în cursuri sau le întâlnesc subalternii și mă bucur sau mă minunez.
Comportamentul managerilor față de angajații din subordine depinde de o multitudine de factori pe care psihologii i-au studiat aprofundat și încă îi mai studiază.
Știi cum să faci față în situația în care ai un șef cu un comportament anormal?
Anormal = manager agresiv care își tiranizează subalternii.
Unii angajați au impresia că un manager tiran este astfel ca urmare a presiunilor zilnice și a rigorilor pe care le suportă. Șefii susțin că nu au timp de ‘finețuri’, ci trebuie să țipe și să pună presiune pentru ca lucrurile să meargă. Cu certitudine există o diferență clară între un șef nerăbdător și stresat și unul tiranic.
Cum recunoaștem un manager tiran?
- Totul începe și se sfârșește cu ei, au o nevoie avidă de control.
- Sunt înconjurați de oportuniști care se transformă la rândul lor în agresori pe linie ierarhică descendentă.
- Folosesc un ton autoritar și grav, un ritm verbal alert iar volumul vocii este ridicat pentru a impresiona.
- Afișeaza o mimică severa, privirea lor intimidează iar gestica este în general una acuzatoare.
- Sunt înconjurați de bârfe și intrigi pe care le încurajează.
- Sunt în centrul atenției, își asumă meritele celorlalți și creează artificial conflicte.
- Nu își asumă responsabilități, sunt inflexibili la sugestii și opinii, iar sfaturile îi irită la maxim.
- Dacă revendici drepturi, îți spun că ‘la poarta așteaptă alții o sută care te pot înlocui.
Cum acționează un manager tiran?
- Dezbină și se transformă în vânători de greșeli cu scopul de a deține controlul.
- Își lingușesc superiorii și sunt lipsiți de respect și fără bun simț față de subordonați.
- Pun accent maxim pe sarcini și fixează termene nerealiste.
- Monopolizează informația din dorința de a deține controlul.
- Țintesc funcții înalte.
- Nu-și consultă și nici nu își informează echipele atunci când iau decizii.
- Deleagă doar acele sarcini care sunt de rutină și nu le oferă angajaților oportunitatea să își îmbunătațească abiltățile și să se dezvolte.
- Sunt rănchiunoși, au răbdare, iartă greu și nu uită.
Care sunt consecințele menținerii acestor manageri în funcție?
- Rezultate slabe și performanțe scăzute ale angajaților deoarece își irosesc energiile în conflicte și intrigi. Stilul de muncă este pompieristic, dezorganizat, lipsit de planificarea și prioritizarea sarcinilor.
- Atmosfera în companie este una improprie, predominată de ostilități și nedreptăți.
- Promovările se fac pe baza de favoritisme. Subordonații competenți pot avansa doar în afara companiei.
- Crește gradul de demotivare și scade moralul angajaților.
- Angajații nemulțumiți pleacă la companiile concurente, împreună cu portofoliul de clienți și colegii dezamăgiți. Funcționează cu succes principiul ‘ușilor rotative’. (angajații vin greu și pleacă repede)
- Tinerii care își încep cariera sub conducerea unui astfel de manager și rezistă o perioadă mai îndelungată, odată avansați vor fi tentați să copieze stilul agresiv cu care au fost obișnuiți.
Cum să ne protejăm de un manager tiran?
- În primul rand cunoașteți-vă drepturile legale ca și salariat ca să le puteți susține.
- Gândiți pozitiv, nimeni nu ne poate leza fără consimțământul nostru.
- Chiar dacă sunteți frustrați, nu afisați sentimente de autocompătimire. Evitati să vă arătați teama în fața lor, dorința de dominare îi va încuraja să vă asuprească mai tare.
- Nu îi acuzați în mod deschis, nu îi sabotați sau bârfiți. Vor afla și îi veți stârni și mai rău.
- Respectați programul de lucru și nu îi obișnuiți cu ore suplimentare.
- Păstrați-vă demnitatea și integritatea.
- Tineți-i la curent cu proiectele pe care le desfășurați și furnizați-le rapoarte privind progresul activităților. Străduiți-vă să vă îndepliniți la timp sarcinile.
- Păstrati o evidență a incidentelor care vă afectează.
Avem soluții pentru situațiile cu un manager tiran?
- Dacă sunteți victima unui comportament managerial agresiv, abțineți-vă să reacționați prompt. Așteptați o discuție în particular. Fiți politicos și calm, dar nu defensiv .
- Dacă nu obțineți rezultate și vă place jobul, vă simțiți bine în prezența colegilor iar munca pe care o desfășurați vă ajută să vă dezvoltați… așteptați. O vorbă spune: ‘Dacă nu poți să acționezi, plutește o vreme’. Mai devreme sau mai târziu cineva cu putere de decizie o să observe și managerul respectiv va pleca sau va fi convins să plece. S-a constatat ca, uneori, în perioadele de ‘formare’ ale unei companii, acționarii folosesc manageri cu un stil de conducere autoritar, după care sunt schimbați.
- Dacă nu aveți răbdare, o strategie bună este aceea folosită în armată. Plângerea nerezolvată la un nivel ierarhic avansează la următorul. Adunați dovezi ale comportamentului agresiv al managerului, fixați o întâlnire cu superiorul managerului vostru și dacă este posibil solicitați și prezența celui incriminat.
- Este recomandabil să fiți discreți până în momentul în care fixați întâlnirea. Odată obținută întâlnirea, etic ar fi să îl informați și pe cel reclamat.
- La întâlnire relatați fapte concrete și nu presupoziții, fiți obiectivi și calmi. Veți creea impact dacă îi cereți superiorului să fie arbitru și nu judecător.
- Relatați comportamentele șefului vostru, consecințele acelor comportamente asupra voastră și sentimentele neplăcute pe care vi le creează.
- Dacă ați conștientizat că nu mai există cai de conviețuire apelați și la soluția extremă.
- Un angajat competent trebuie să poata să spună oricând: pot să lucrez la firma aceasta sau la oricare alta.
Studiile arată că a te confrunta cu un astfel de manager o perioada îndelungată este frustrant și istovitor. Vă puteți îmbolnăvi, fizic sau psihic.
Alegerea este a noastră: rămânem într-un mediu neprielnic, așteptăm în speranța unei schimbări sau … căutăm ?
V-a plăcut acest articol? Discutăm despre generarea soluțiilor alternative aplicabile în companie în cadrul cursului Rezolvarea problemelor și gestionarea conflictelor, parte din programul Next Level Management destinat dezvoltării competențelor de management care vor putea fi transmise imediat la job.
Pentru identificarea celor patru comeptențe ale EI și beneficiile la locul de muncă, precum și restul subiectelor, vă invităm la cursul de Inteligență Emoțională.
Autor Iulian Penescu – Managing Partner și Senior Trainer
Foto credit www.pexels.com