Cum gândesc femeile în business și în viață
De ce femeile sunt mai empatice decât bărbații?
Deoarece barbații practică etica dreptului (ethics of right), iar femeile practică etica grijii (ethics of care).
Înainte de a clarifica aceste două principii de etică, să facem o incursiune în trecut, să aducem în atenție de la Aristotel, elementele structurii unei prezentari. Nu de alta, dar întrebarea a apărut urmărind prezentări, workshop-uri moderate de bărbați și femei, iar ceea ce spune Aristotel are legatură cu subiectul în discuție. Așadar, spune filosoful antic, orice prezentare bine concepută întrunește următoarele aspecte: Pathos, Ethos, Logos, Mythos.
Excluzând Ethos-ul (credibilitatea vorbitorului dată de stăpânirea subiectului) și Mythos-ul (ilustrare prin exemple, povești, povestiri), rămân Pathos-ul (convingerea audienței prin apel la emoții și sentimente) și Logos-ul (convingerea audienței prin apel la logică și argumentare). Referindu-ne la acestea două din urmă, adesea femeile folosesc mai mult Pathos, iar barbații mai mult Logos. De ce?
Să revenim la etica grijii și etica dreptului. Este interesant a urmări succint distincția dintre cele două, mergând pe raționamentul lui Carol Gilligan*, cea care a creat acest concept (ethics of care) în gândirea modernă.
Masculin și feminin înseamnă două viziuni distincte, două principii etice care se caracterizează astfel:
Masculin – etica dreptului |
Feminin – etica grijii |
|
|
Prin diferențierea celor două viziuni nu se propune, și cu atât mai puțin a se impune, superioritatea unei abordări sau a alteia. Acestea coexistă și se completează; interesantă este însă deosebirea dintre ele și modul în care le regăsim în practică.
Întorcându-ne acum la întrebarea inițială și la legatură femei – Pathos, bărbați – Logos, cel puțin prin raportare la distincțiile de mai sus, putem susține:
Raportarea bărbaților la ceilalți |
Raportarea femeilor la ceilalți |
|
|
Astfel că, dincolo de diferențierea gradului de încărcare emoțională, este posibil chiar ca, folosind aceleași cuvinte, noi, femeile, și voi, bărbații, să exprimăm idei/sensuri diferite ori să înțelegem diferit aceeași frază, întrucât avem criterii diferite de raportare a conținutului la principii. Și asta ni se poate întâmpla indiferent dacă suntem într-o discuție de afaceri, susținem sau audiem o prezentare, primim sau facem o declarație de dragoste.
Aceasta este o perspectivă și nu le exclude pe altele; depinde doar din ce punct de vedere privim lucrurile.
*In a Different Voice. Psihological Theory and Woman’s Development – Carol Gilligan
Autor Daniela Penescu – Sales & Office Manager Dynamic Learning
Foto credit www.pexels.com