
Cum alegem o temă pentru website
Cum alegem o temă pentru website este foarte important.
Website-ul este un element esențial în lansarea, dezvoltarea și succesul afacerii/brand-ului personal în mediul online. În prezent nu este suficient doar să ne întrebăm dacă să dezvoltăm un website sau nu.
De fapt, se au în vedere aspecte mult mai complexe precum tipul de website ce trebuie construit în funcție de obiectul activității și modalitatea de generare a veniturilor, compatibilitatea cu browserele existente, viteză de upload și, mai presus de toate, adaptabilitatea în funcție de dispozitivul de pe care este accesat – mobile friendly/responsive.
Așadar, este necesar ca website-ul ce vă reprezintă afacerea sau brand-ul personal. Să fie revizuit frecvent și să fie modernizat atât din punct de vedere vizual cât și tehnic.
De fapt, conform studiului de caz realizat de Gomez, 88% din potențialii clienți online nu se mai întorc pe un website după o experiență neplăcută.
Fie că alegeți să-l refaceți de la zero ori să-l actualizați parțial, una dintre cele mai bune modalități de a dezvoltă un website demn de prezent : ) este cu ajutorul temelor premium.
Vă prezint mai jos o serie de argumente pro achiziționării unei teme (cu referință în mod deosebit la WordPress). Vedem criteriile în funcție de care o alegem, alături de resurse utile și detalii privind bugetul necesar.
Raportul cost/calitate avantajos
Cele mai multe website-uri online funcționează pe platforma CMS (Content Management System) numită WordPress.
Având o comunitate extinsă de programatori ce contribuie la continuă dezvoltare, actualizare și inovare a acesteia, WordPress este (poate) cea mai potrivită platformă pentru a dezvolta un website mic sau mediu (cu ceva aptitudini de programare se poate și unul mare). Poate fi de tip blog, corporate, magazine online (cu ajutorul WooCommerce) etc.
În prezent mai mult de 34% dintre website-urile online folosesc WordPress. Versiunile download-abile le gășiți aici https://wordpress.org/download/releases/.
De ce WordPress? Pentru că:
Este gratuită;
Este foarte versatilă – poate susține orice tip de website;
Este cel mai bun CMS de pe piață – permite administrarea fără a fi nevoie de cunoștințe de codare;
Este rapidă, optimizată și securizată (contrar unor opinii);
Este construită cu SEO (Search Engine Optimization) în minte.
Printre cele mai cunoscute branduri care folosesc WordPress se numără:
- BBC America
- Mercedes-Benz
- Wired
- The Rolling Stones
- Beyonce
- TED Blog
- PlayStation Blog
- The Walt Disney Company
- Fortune Magazine
Așadar, având o platforma precum WordPress, gratuită, adaptabilă și versatilă, se poate planifica dezvoltarea/refacerea unui website deosebit. Acesta vă reprezintă afacerea, organizația sau brandul personal, nefiind limitați la un set restrâns de caracteristici (features).
Alegând WordPress, tema pentru website premium pe care ați achiziționa-o, cu licență standard (cea Exclusive, după cum veți vedea mai jos, presupune alt cost), poate fi pe cât de creativă doriți, la un preț de 80 de dolari, cu taxele incluse.
De ce o tema premium și nu una gratuită?
În funcție de design-ul dorit, funcționalitățile necesare și mărimea & tipul website-ului, tema pentru website premium, aleasă corect, este mai bine codată (codul este de o calitate superioară). Vine cu suport tehnic ce poate fi extins contra cost. Are o documentație completă și este mereu actualizată și îmbunătățită.
De asemenea, o temă pentru website premium are mai multe opțiuni și funcționalități. Este ușor personalizabilă, include în mod gratuit toate actualizările viitoare și poate avea un design original.
Criteriile în funcție de care alegem tema pentru website premium:
Funcționalități și Design
Înainte de a achiziționa o temă pentru website este necesar să treceți în revista ceea ce doriți să facă website-ul și felul în care vreți să arate.
Dacă este de tip blog trebuie să aveți în vedere ce conținut veți publica, dacă sunt multe imagini sau video-uri. De asemenea, tipul de font și așezarea textului în pagină sunt printre lucrurile importante pentru un blog.
Pentru un website ce vrea să vândă online, în mod evident, e nevoie să se țină cont de caracteristicile specifice unui magazin online. Luați în calcul: afișarea produselor, vizualizarea imaginilor, câmpul pentru preț, review-uri etc.
Privind design-ul, libertatea de exprimare este aproape nemărginită însă și aici e bine să se ia în calcul o serie de criterii UX (User Experience). Acestea se referă la fiecare element ce creează experiență vizitatorului online, felul în care îl face să se simtă și ușurință cu care obține ceea ce caută. Sunt menite să faciliteze navigarea și să rețină atenția.
În prezent, studiile arată că un vizitator se hotărăște în maximum 8 secunde dacă rămâne pe website sau nu. Decizia este afectată în mare măsură de forma de ansamblu (care, de altfel, trebuie să fie unitară). Aceasta este compusă din toate elemente incluse: text, butoane, elemente grafice, poze, spații etc.
Design Mobile Friendly/Responsive
Mai bine de 50% din traficul pe Internet este generat de dispozitivele mobile.
Din ce în ce mai mulți oameni navighează, cercetează, cumpără și interacționează pe Internet folosind telefonul mobil. Astfel că primul criteriu pe care o temă premium trebuie să-l îndeplinească este să fie mobile friendly/responsive.
Aici puteți verifică adaptabilitatea unui website https://search.google.com/test/mobile-friendly.
Compatibilitatea cu cele mai folosite browsere
Calitatea experienței vizitatorului este dictată în primă instanță de accesibilitate. Aceasta din urmă există sau nu dacă website-ul se poate încarcă complet pe un browser sau nu.
O temă premium vine ca un full-package și este construită ținând cont de felul în care fiecare browser funcționează, asigurându-se că nu interferează cu protocolul de transfer.
Încă de acum 2 ani, începând cu cel mai utilizat (Google Chrome), toate browserele solicită tipul de protocol securizat (https), obținut prin certificatele SSL dedicate. Dacă un website nu are un astfel de certificate instalat, poate fi clasificat ca inaccesibil.
Certificatul SSL standard, pentru 1 domeniu, poate costa și doar 14 euro + TVA/an – https://www.xservers.ro/certificate-ssl.php.
Așadar, asigurați-va că autorul temei alease specifică în mod clar că este compatibilă cu ultimele versiuni de IE (Internet Explorer), Firefox, Safari, Opera, Chrome și Edge.
Dată creării temei și ultimul update implementat
2 alte criterii esențiale în alegerea unei teme premium sunt data creării acesteia și data celei mai recente actualizări.
Dacă tema pentru website a fost creată recent (în ultimele maximum 6 luni) indică, de regulă, că nu are multe actualizări implementate. Astfel că multe bug-uri sunt încă nedescoperite și, achiziționând o tema “prea” nouă, veți fi printre cei care o și testează. Acest aspect nu exclude totuși faptul că o temă nou lansată nu poate fi complet funcțională și fără bug-uri supărătoare de la bun început.
Totodată, dată ultimei actualizări și lista de chestiuni incluse în aceasta (de regulă changelog-ul este afișat în pagină cu detalii despre temă). Acesta indică cât de activ este autorul temei, putând astfel să vă dați seama cât de implicat în modernizarea temei va fi pe viitor.
Și da, vă doriți un autor care nu va abandona tema pentru website. Dacă se întâmplă acest lucru, tema nu va putea să țină pasul cu standardele tehnologice specifice. Altfel devine inoperabilă și într-un final complet nefuncțională.
Ideale sunt o dată a creării/lansării mai veche de 1 an și o dată a ultimei actualizări cât mai recentă (minim 1 luni față de momentul achiziționării).
Popularitatea, Review-urile și Comentariile
Un alt indiciu că o temă premium este una bună este numărul de vânzări.
Cu cât este mai mare înseamnă că a fost testată de mulți utilizatori. Un număr semnificativ dintre aceștia din urmă semnalează astfel diverse probleme, bug-uri și chiar propun noi funcționalități. Asta facilează astfel autorului rezolvarea lor și îmbunătățirea temei cu fiecare versiune disponibilă.
Comentariile ce sunt publice pot servi ca un excelent forum cu multe Întrebări și Răspunsuri. Aveți astfel posibilitatea să vă documentați mai aprofundat, aflând punctele slabe ale temei, dacă este compatibilă cu anumite module de care ați avea nevoie, ce bug-uri ar mai avea etc.
Tot secțiunea de comentarii indică cât de folositor poate fi suportul tehnic oferit de autor. Puteți observa cât timp îi ia să posteze răspunsuri la întrebările celor interesați și cât de detaliate sunt.
Tipul de editor
Cele mai recente versiuni de WordPress vin cu propriul editor – Gutenberg. Acesta este o interfață isteață și versatilă de construire și editare a unei pagini web: text, imagini, butoane, iconițe, liste etc.
Totuși, deși editorul Gutenberg este foarte util, poate prezenta dificultăți în operare tocmai prin nefamiliaritatea pe care o prezintă în primă fază. Acest fapt necesită ceva timp de studiu al unor tutoriale privind felul în care funcționează.
Pentru a salva timp, 2 dintre cele mai intuitive module de construire și editare, de tip drag-and-drop, optimizate și prietenoase sunt WPBakery și Visual Composer.
Aceste module nu necesită abilități de programare. Totuși, este util totuși să aveți un know-how minimal despre HTML și Shortcodes.
Prin urmare, verificați și tipul de editor cu care tema pentru website premium dorită, vine.
Alte module integrate și compatibilitatea generală
Există multe alte module cu care o temă poate fi “înzestrată”. De regulă acest aspect indică că există o compatibilitate ridicată la nivel general, care la rându-i indică că pe viitor puteți instala cu ușurință și alte module ce vor fi necesare. precum unul de crearea a versiunilor website-ului în alte limbi sau un chat box.
Printre cele mai utile module pe care o temă premium le poate avea în pachet sunt:
- cel pentru e-commerce (de regulă WooCommerce întrucât este creat în mod deosebit pentru WordPress),
- cel pentru facilitarea înscrierii la Newsletter (de regulă Mailchimp),
- cel pentru crearea versiunilor website-ului în alte limbi (cel mai popular este WPML-ul însă personal am folosit cu succes Polylang),
- cel pentru crearea unor formulare de contact personalizate,
- cel pentru crearea paginii ce anunță vizitatorul că website-ul folosește modulul Cookies.
Totodată este bine să aflați cu ce versiuni de WordPress este compatibilă. Pe măsură ce WordPress este actualizat și îmbunătățit, versiunile vechi ale platformei devin nesustenabile, comportand astfel riscuri ridicate de securitate.
Alte aspecte de luat în calcul
Tipul de licență
Este bine de reținut că până la urmă este o temă pentru website premium cu licență standard la un preț de până la 100 de dolari (taxe incluse). Oricât de atrăgătoare din punct de vedere vizual și bine optimizată ar fi, este totuși un pachet predefinit de elemente ce o alcătuiesc. Modificarea acestora necesită cunoștințe de cod.
Licența exclusivă are un cost ce pornește de la 3000 de dolari (fără taxe), iar suportul tehnic de la 800 dolari pentru 12 luni.
Hosting-ul/Serviciul de găzduire web
Un website funcționează la parametrii doriți dacă are și resursele necesare: hosting personalizat și adaptat WordPress, suficient RAM (recomand minimum 1 GB), suficient spațiu pe disc, posibilitatea de a actualiza și versiunile PHP și MySQL etc.
Așadar alegerea unui furnizor de servicii de găzduire web este un pas important. Vă recomand să fie unul care oferă și suport 24/24.
Personal lucrez cu www.xservers.ro de mulți ani și, pe lângă serviciile calitative și prețurile accesibile, suportul tehnic este excelent, putând rezolva diverse probleme și la 3 dimineață. : )
Retina ready, grafice Ultra-High Resolution și iconițe pentru rețelele de socializare
Retina ready (222 DPI) indică calitatea imaginilor și a iconitelor pe care tema le suportă. Este important ca imaginile folosite în personalizarea temei (dacă vreți să le schimbați ori dacă tema pentru website nu vine și cu imaginile prezentate în demo). Acestea trebuie să fie calitative pentru a se vedea nepixelate ori blurate pe dispozitivele mobile.
Vă recomand www.pexels.com și www.pixabay.com pentru a descarca imagini calitative cu permisiunea de a le folosi gratuit.
- De asemenea, în era rețelelor de socializare, este necesar să avem integrate, în website, legăturile cu paginile de Facebook, LinkedIn, Instagram și altele.
- Câmpul de căutare și harta dinamică
- Dacă dețineți sau dezvoltați un website cu informație densă sau un magazin online este util să vă orientați după o temă care are și câmpul de căutare avansată.
- Harta dinamică, găsită de regulă în pagină Contact, trebuie să fie ușor de accesat și de preluat de aplicațiile de navigare precum Google Maps.
- Acestea sunt printre cele mai importante criterii în funcție de care puteți alege și achiziționa o temă premium. Este indicat să vă documentați cât puteți de aprofundat și să puneți întrebări înainte de achiziție.
- În mod evident, fiind totuși o temă cu template-uri predefinite, aceasta va trebui personalizată conform conținutului propriu și aici, într-adevăr, este nevoie de cunoștințe privind platforma WordPress (instalare, securizare și administrare), privind modulele de creare și editare a paginior web, privind instalarea și personalizare temei șamd, chestiuni care, desigur, solicită multă răbdare și ceva timp investit.
- Pentru alte informații privind acest subiect mă puteți contact la contact@migitconsultancy.ro.
- Buget estimat pentru dezvoltarea/schimbarea unui website folosind o tema premium:
- serviciu găzduire web calitativ – 15 euro + TVA/luna;
- certificat SSL pentru 1 domeniu – 14 euro +TVA/an;
- tema premium – între 80 dolari și 100 dolari (taxe incluse);
- personalizare cu ajutorului unui specialist WordPress – între 30 euro și 45 euro/h (variază numărul de ore în funcție de complexitatea website-ului, însă,
- spre exemplu, pentru un website simplu, cu maximum 20 pagini web, timpul necesar poate fi între 10 si 15 h, în funcție și de calitatea lucrului și nivelul profesional al editorului).
Link-uri utile:
- Marketplace cu teme premium themeforest.net
- Servicii de găzduire și certificate SSL xservers.ro
- Bănci de imagini cu licență gratuită pexels.comsi www.pixabay.com
- Tutoriale pentru a învăța WordPress https://codex.wordpress.org/,https://wordpress.com/learn/ si https://www.wpbeginner.com/category/wp-tutorials/
- Verificare certificat SSL https://www.sslshopper.com/ssl-checker.html
- Verificare dacă tema respectă standardele WordPress https://themecheck.info/
- Verificare adaptabilitate https://search.google.com/test/mobile-friendly
Tag:tema website, web dev, website