Cine nu dorește să avanseze?
Depășind retorica întrebării, pornind chiar de la experiența mea, haideți să analizăm 7 valori și competențe pe care este necesar să le urmărească top managementul atunci când încredințează o echipă unui angajat.
Privesc în urmă și conștientizez că în primii ani ai carierei m-a caracterizat o dorință interioară puternică de a avansa, de a demonstra, de a fi remarcat drept cel mai bun, cu realizări extraordinare. Dacă nu mă laudau ceilalți, mă laudam singur. Credeam că singurul mod în care pot să avansez presupunea ca eu și echipa pe care o conduc să obținem rezultate deosebite. În consecință, îmi motivam subordonații, le facilitam accesul la resurse ca să-și depașească obiectivele și mă străduiam să câștig foarte bine. Numai că avansarea nu venea de fiecare dată. Și atunci dădeam vina pe șefi, pe situație, pe soartă, pe reguli, pe oricine în afară de atitudinea mea, care trebuie să recunoasc, numai proactivă nu era. Subordonații mei copiau dorința de a avea rezultate excelente numai că se molipseau și cu atitudinea mea nepotrivită. Cu trecerea timpului, lucrurile s-au schimbat. Înțelepciunea vine pe măsură ce treci prin experiențe si inveți din ele. Au fost experiențe, pe care nu le-aș repeta.
Drept urmare, dacă ar fi să recomand valori și competențe de urmărit atunci când managementul superior dorește să avanseze un subordonat aș pune atitudinea pe primul loc, așa cum reiese din cursul Leadership – motivarea echipei pe care îl susțin și din rândurile ce urmează.
Atitudinea față de colegi și față de companie
Atitudinea este determinantă și este unul dintre elementele importante care sunt luate în calcul la avansare. Având o atitudine pozitivă și proactivă o vei transmite și echipei pe care o conduci. Agresivitatea și reactivitatea sunt distructive, și se transmit mai rapid decât pozitivismul. Nici o companie din lume nu-și dorește să aibă în colectiv angajați reactivi, cu atât mai puțin echipe reactive. Întâlnesc destul de des angajați din companii care își critică job-ul, șeful, conducerea și atunci întrebarea mea vine firesc: dacă faci parte dintr-o familie de ce o critici? Ce cauti acolo dacă nimic nu-ți convine? Un angajat competent trebuie să poată să spună în orice moment: sunt capabil să lucrez în această companie sau în oricare alta. Dacă nu-ți place ce faci și unde ești sigur vei găsi soluții.
Integritatea și onestitatea
Odată urcat pe o scară superioară, pentru echipa ta vei fi un model. Comportamentul tău, cuvintele pe care le spui, reacțiile tale, toate sunt sub lupa celor pe care îi conduci. Ei nu fac ceea ce le spui să facă, ei fac ceea ce văd la tine ca faci. Ori de câte ori încalci un principiu moral, desprinzi câte o bucățică din temelia propriei integrități. Dacă ești integru, cei din jurul tău vor ști că se pot baza pe tine. Dacă nu ești, vei pierde respectul oamenilor pe care îi conduci. Onestitatea este o valoare pe care o cultivi făcând totdeauna lucrul potrivit, zi de zi. Tu alegi ce fel de model vei fi pentru ceilalți, unul negativ ori unul pozitiv.
Perseverența, ambiția și hotărârea de a reuși
Reușita vine cu timpul, nu peste noapte. Succesul presupune disciplină, implicare, perseverență și răbdare. Trebuie să știi unde vrei să ajungi, să-ți faci un plan și să crezi cu tărie că îl vei duce la îndeplinire. Unii dintre angajații tăi sunt atât de buni în ceea ce fac încat aproape că nu au nevoie de cineva care să-i conducă, unii sunt atât de slabi încat oricât efort vei depune, nu poți să-i faci mai buni. Vestea bună este că majoritatea dintre ei au nevoie de un leader ambițios, hotărât care să le arate calea, să-i încurajeze și să-i conducă spre reușită. Perseverența, ambiția și viteza viitoarei tale echipe vor fi date de perseverența, ambiția și viteza ta ca manager.
Acceptare și dorința de a învăța
Când spun acceptare mă refer în primul rând la acceptare de sine. Ca să te accepti, în primul rând trebuie să conștientizezi cine ești, ce știi, ce poti și apoi să accepți că ești unde ești. Cunoașterea de sine ne ofera siguranță, putere interioară și ne ajută să conștientizăm că putem deveni mai buni pregătindu-ne. Conducerea se invață. Nimeni nu s-a nascut manager.
Capacitatea de a controla oameni și situații
Controlul este una dintre funcțiile managementului, extrem de importantă și una dintre funcțiile care nu se deleagă. Dacă ai această competență, atunci meriți să conduci o echipă și îți este ușor să iei decizii în moment dificile.
Capacitatea de a face față la efort de timp și de energie
Efort de timp și de energie în perioadele de criză, nu tot timpul! Lucrul în mod constant peste program știm cu toții ce impact negativ are. Faptul că ești receptiv în perioada de criza este un indicator al faptului că-ți pasă – de organizație, de colectiv, de rezultate. Și…unui manager trebuie să-i pese, altfel nu poate lucra cu cea mai importantă resursa – omul!
Rezultate foarte bune pe postul actual
Superiorii apreciază rezultatele pe care le ai ca angajat și speră că dacă îți vei forma o echipă, atitudinea ta se va duplica, iar realizarile se vor multiplica. Faptul că ai avut rezultatele bune, așa cum știm, reprezintă un aspect esențial, dar nu suficient. Rezultatele trebuie însotite de tot ceea ce am spus până acum.
Ca Leader sau Manager, aceste calități sunt absolut necesare. Restul se învață, iar pentru toți aceia care doresc îmbunătățirea competențelor de conducere, vă așteptăm la cursul de Leadership – motivarea eficientă a echipei, parte din programul NEXT LEVEL Management destinat dezvoltării competențelor de management care vor putea fi transmise imediat la job!
Autor Iulian PENESCU – Senior trainer si Managing Partner
Foto credit www.pexels.com