Ce este Supply Chain?
Ce este supply chain?
În februarie 2018, 650 din cele 900 de restaurante KFC din Marea Britanie s-au închis pentru aproximativ trei săptămâni din cauza lipsei ingredientul principal al meniurilor, carnea de pui.
Lansarea celui mai mare avion de pasageri construit de Boeing – 787 Dreamliner, a întârziat trei ani iar costurile totale ale proiectului au fost depășite cu câteva miliarde de dolari.
Ce au în comun cele două situații?
Deși sunt din industrii diferite în ambele cazuri, și în multe altele, s-a considerat că pierderile au fost generate de probleme în lanțul logistic (supply chain).
Acest termen supply chain sau lanț de logistic este folosit astăzi în aproape toate domeniile, dar de multe ori nu este clar înțeles, așa că:
Totuși ce sunt lanțurile de distribuție?
Lanțurile logistice sunt peste tot in jurul nostru. Orice mâncam, purtam sau folosim in fiecare zi a trecut printr-un lanț logistic, care a transformat materia prima obținută într-o parte a lumii în produsul finit pe care-l folosim acum, foarte probabil în cu totul altă parte a lumii.
Marketingul creează potențialilor clienți dorința a avea un produs si cererea pentru acesta, cei de la cercetare îl proiectează iar cei de la producție îl fabrica. Apoi este nevoie ca acest produs sa ajungă la clienți rapid, in siguranța si cu costuri minime, iar aici intervine lanțul logistic.
Un lanț logistic poate fi văzut ca un lanț de firme care sunt legate intre ele printr-un flux de resurse, termenul cheie aici fiind „flux”. Totuși acesta legătura dintre firme nu este compusă dintr-un singur flux ci din trei, un flux de produse, unul de informații și unul de capital, iar aceste fluxuri „curg” în sensuri diferite.
Să luăm un lanț logistic simplu format din doua firme, un furnizor și un client, de exemplu un magazin. Magazinul trimite o comandă către furnizor (fluxul de informații ), acesta trimite produsele (fluxul de materiale) iar magazinul plătește produsele (fluxul de capital). În general transferul de informații se face in ambele sensuri întrucât furnizorul poate trimite detalii despre starea comenzii, clientului său.
Simplu, nu?
În realitate, lucrurile sunt mult mai complicate pentru că lanțurile logistice nu au doar două verigi ci pot fi formate din zeci, sute sau chiar mii de verigi (firme) care sunt interconectate. Lanțul începe de la producătorul de materii prime și se termină cu clientul final, cel care are nevoie și folosește un anumit produs.
Un Airbus A 380 este compus din aproximativ 4 milioane de piese, avionul este asamblat la Toulouse, in Franța, din șase secțiuni care sunt produse in 5 fabrici din diferite țări din Europa, acestea fiind transportate pe uscat sau pe apa până la linia de asamblare din Toulouse. Totuși lanțul logistic necesar pentru a produce cele șase secțiuni care ajung pe linia de asamblare finală este format din 1500 de firme care se afla in 30 de țări din întreaga lume.
Dacă ne-am opri aici lanțul ar fi incomplet pentru ca după ce a fost fabricat un produs trebuie vândut iar noi am vedea doar jumătate din întregul lanț logistic.
În situația Airbus avionul este vândut către diverse linii aeriene, care reprezintă clientul final pentru acest produs, iar partea din aval a lanțului nu are decât o veriga.
Despre alte situații
Însă în multe alte situații, sunt mult mai multe verigi pentru că produsul poate pleca de la fabrică către mai mulți distribuitori care apoi îl vând către mai mulți vânzători en-gros, care la rândul lor vând către mai mulți vânzători en-detail, care în general vând produsul către clientul final. Acesta este cazul celor mai multe produse alimentare sau produse de îmbrăcăminte.
Astfel, lanțul logistic final este cel care este format din producător, furnizorii acestuia, furnizorii furnizorilor , până la furnizorii de materii prime și clienții producătorului, clienții clienților până la clientul final. Iar scopul unui lanț logistic este sa satisfacă cererea clientului , la momentul în care acesta are nevoie de produs, cu costuri minime pentru client și pentru întregul lanț.
Lanțurile logistice formează o rețea vastă, care acoperă întregul mapamond, străbat continente și țări fără a se opri niciodată, acestea fiind astăzi, coloana vertebrală a economiei mondiale.
V-a plăcut acest articol? Pentru informații despre training și consultanță pe Supply Chain, participă la cursul Optimizarea Stocurilor și solicită oferta.
Autor Andrei Pop – Senior Trainer & Consultant
Fotocredit: http://pexels.com