CASH is KING!
“Nu se poate, nu există bani, nu avem buget, etc…”
Cam asta este ceea ce auzim când mergem la financiar cu o propunere de proiect, o promoție pe care vrem să o facem sau altă activitate care într-un final ajută compania în care lucrăm să obțină vânzări mai mari.
90% dintre cursanți au mărturisit că practic nu au înțeles argumentația persoanelor din financiar, pentru că pur și simplu nu au înțeles limbajul, mesajul transmis.
10% au înțeles, dar nu au avut argumentele necesare pentru a-și convinge colegii de la financiar.
Atunci începem să ne punem diverse întrebări:
- Oare de ce au reacționat așa? Doar mi-am făcut planul de vânzări luna trecută…
- Cum adică nu există bani? De fapt, când întrebi financiarul, noi niciodata nu avem bani…
- Buget? Despre ce buget este vorba, că întotdeauna e prea mic…
- Oare dacă le învăț limbajul voi putea fi mai convingător cu proiectul meu?
Ideea este că cei mai mulți dintre cei care nu au tangență cu zona de financiar, sunt obișnuiți să gândească prin prisma volumului de vânzări, și nu a profitului sau a cash-ului. Pentru că, atenție: dacă ți-ai făcut targetul de vânzări, asta nu înseamnă că produci și profit sau generezi cash. Și mai important, profitul nu este egal cu cash-ul generat, deoarece:
- profitul este generat în momentul vânzării, nu când plătește clientul;
- cash-ul este generat în momentul în care nivelul încasărilor este mai mare decât cel al plăților.
De aici rezultă și importanța deosebită acordată atât profitului, dar mai ales cashflow-ului – pentru că nu este suficient să ai vânzări mari, trebuie să faci și profit! Și nu este suficient să faci profit, trebuie să generezi și cash! Altfel, se poate ajunge în situația (foarte des întâlnită mai ales după anul 2009), în care foarte multe companii, mai ales locale, s-au lovit de problema cash-ului. Aveau ceva vânzări, unele și profit, dar foarte multe s-au blocat financiar, intrând în insolvență datorită lipsei de cash. Principala problemă a apărut la începutul crizei financiare din 2009 în momentul în care cash-ul a început să aibă preț. Până în 2008, cash-ul nu avea “preț”, era foarte ușor de accesat datorită dorinței băncilor de a-și crește “vânzările” de cash gen împrumuturi (vedeți astăzi efectele deciziilor de împrumuturi luate cu orice preț în franci elvețieni), credite de consum, overdraft-uri, etc.
Înțelegeți acum îngrijorarea și temerea celor din financiar când vine vorba de cheltuit banii? Ei știu că atunci când cash-ul s-a terminat, putem închide și pleca acasă, așa cum multe companii au facut de la începutul crizei din 2009. Degeaba faci vânzări sau profit, dacă nu generezi și cash atunci când ai nevoie de el. De aici ideea: “CASH IS KING”
Ca si concluzie, nu lăsa ca toate aceste temeri legate de zona de financiar să stea în calea succesului tau! Te invităm la un curs de Finante pentru non-finantisti să înveți:
- limbajul și instrumentele financiare
- să compari performanțele companiei tale cu cele ale companiilor rivale, sau cu alte piețe
- să gândești mai mult prin prisma profitului decât a vânzărilor
- să identifici situații în care poți deveni vulnerabil în perioada de criza, dar mai ales să poți evalua care sunt opțiunile de supraviețuire și succes
- profitul este diferit de cash
- care este efectul timpului asupra banilor
și nu în ultimul rând, de ce “CASH IS KING!”
V-a plăcut acest articol? Discutăm despre aceste subiecte aplicate în companie în cadrul cursului Finanțe pentru manageri, parte din programul Next Level Management destinat dezvoltării competențelor de management care vor putea fi transmise imediat la job.
Autor Adrian Veselu – Senior Trainer și Consultant Dynamic Learning
Foto credit www.pexels.com